•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

التنبؤ بمفهوم الذات الاجتماعي من خلال أنماط التنشئة الوالدية كما يدركها طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

فهيمة بنت حمد السعيدية (قسم علم النفس – جامعة السلطان قابوس)، سعيد بن سليمان الظفري )أستاذ مشارك بقسم علم النفس بجامعة السلطان قابوس- ومدير المرصد الاجتماعي في مجلس البحث العلمي)

Abstract

This study aimed to predict social self-concept through parenting styles as perceived by students in grades (6-10) of the basic education in the Sultanate of Oman. The sample included 509 students randomly selected from different school districts. The participants responded to the social self-concept questionnaire and the parenting authority questionnaire. The results indicated that the sample had high levels of social self-concept and parenting styles, except for the permissive style of father and mother. The authoritative style emerged as the most recognizable style among the students. Statistically significant gender differences were found in the level of the social self-concept in favor of females, and in the parenting styles in favor of males. In addition, there were no statistically significant differences in both variables based on students’ school grades. Multiple Regression analyses revealed that the social self-concept could be significantly predicted by two parenting styles (father authoritative style, mother authoritative style) after controlling for sex effect.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن إمكانية التنبؤ بمفهوم الذات الاجتماعي من خلال أنماط التنشئة الوالدية كما يدركها طلبة الصفوف (6- 10) من التعليم الأساسي بسلطنة عمان، وشملت عينة الدراسة (509) طالبا وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وباستخدام مقياس مفهوم الذات الاجتماعي، ومقياس أنماط التنشئة الوالدية، أظهرت النتائج مستوى مرتفعا في مفهوم الذات الاجتماعي، وأنماط التنشئة الوالدية باستثناء النمط المتساهل للأب والأم، وظهر النمط الحازم كأكثر الأنماط إدراكا لدى الطلبة، كما أشارت النتائج لوجود فروق دالة إحصائيا في مستوى مفهوم الذات الاجتماعي لصالح الإناث، وفي أنماط التنشئة الوالدية لصالح الذكور، في حين لم تظهر أي فروق في متغيرات الدراسة بناء على الصف الدراسي، ودلت النتائج على إمكانية التنبؤ بمفهوم الذات الاجتماعي من خلال أنماط التنشئة الوالدية (النمط الحازم للأب، النمط الحازم للأم) وذلك بعد ضبط تأثير الجنس.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.