Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
إستراتيجيات تعلم اللغة الإنجليزية وعلاقتها بكل من فاعلية الذات والإتجاه والكفاءة اللغوية لدى طالبات المرحلة الثانوية بببريدة
Abstract
This study aimed to explore the profile of Language Learning Strategies used among female secondary school students learning English as a foreign language in Buraidah and the relation between English language leaning strategies and self-efficacy, attitude and language proficiency. The participants were (1924) female students’ secondary schools in Buraidah. The result indicated that the Participants use strategies at a moderate level (2.98), metacognitive strategies were the most frequently used among the six strategies followed by compensatory strategies, social strategies, memory strategies, cognitive strategies and affective strategies respectively. There is statistically significant positive correlation between total scores of strategies and total scores of English self-efficacy, attitude towards English, English language proficiency.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الاستراتيجيات التي تستخدمها طالبات المرحلة الثانوية بمدينة بريدة، ثم دراسة العلاقة بين الاستراتيجيات وكلٌ من فاعلية الذات، والاتجاه، والكفاية اللغوية. وبلّغت العينة النهائية ) 4291 ( طالبة. وكشفت النتائج أن معدل استخدام طالبات المرحلة الثانوية ببريدة للاستراتيجيات متوسط عند مستوى ) 9922 (، وكانت أكثر الاستراتيجيات تفضيلاً لدى الطالبات هي الاستراتيجيات فوق المعرفية، تليها الاستراتيجيات التعويضية، فالاستراتيجيات الاجتماعية، فاستراتيجيات الحفظ، ثم الاستراتيجيات المعرفية، وأخيرا الاستراتيجيات الوجدانية. كما كشفت النتائج عن وجود علاقة موجبة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ) 4...( بين الاستراتيجيات وفاعلية الذات، والاتجاه، والكفاية اللغوية.
Recommended Citation
Al-Hamed, Hailah Saleh
(2019)
"English Learning Strategies and Their Relation to Self-Efficacy, Attitude and Language competence among Female Secondary School Students in Buraidah,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss3/5