Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
" من الممارسة للتدريس: معوقات وتحديات الإدارة العامة في الدول العربية"
Abstract
This paper examines the challenges facing PA education, considering the colonial heritage of the region. Over the past decade, researchers have paid attention to Public Administration (PA) and its education in the Middle East. Many explored the history of the PA in the region and the quality of PA programs within high education institutes. In the context of the developmental challenges that face the current generation in the region, and under the current political circumstances which have negative consequences on PA, many voices call for a reliable and high-quality PA education and good governance, which includes accountability, transparency, democracy, and other concepts related to bureaucratic machinery within the public institutions. There is therefore a need to examine what governmental institutions, together with academic institutions in the Arab States, are doing to make significant progress in this field. The paper examines the main challenges facing PA education in Arab countries.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
خلال العقد المنصرم، أولت شريحة واسعة من الأكاديميين العرب اهتماماً كبيراً لتعليم الخدمة والسياسات العامة في جامعات الشرق الأوسط. ولم يقتصر الاهتمام على استحداث برامج وأقسام تُعنى بتدريس الإدارة العامة (السياسات) فحسب، بل تركزت جهود الأكاديميين العرب وغير العرب على البحث في تلك السياسات المتعددة على الصعد كافة وفي جميع الدول العربية، معتمدين على المنهجيات التي درسوها، والأدوات التي استخدموها، والخبرات التي اكتسبوها من جامعات أوروبا وأميركا الشمالية. وفى خضم التحديات التنموية التي تواجه الدول النامية، ولا سيما الدول العربية، وفى ظل الأوضاع السياسية التي تنعكس سلباً على السياسات العامة، ترتفع الأصوات الأكاديمية المنادية بتعليم السياسات ومبادئ الحوكمة الجيدة والتي تشمل: المحاسبة، والشفافية، والديمقراطية، والكثير من المفاهيم التي تتعلق بالأجهزة البيروقراطية في الدولة والتي هي في ازدياد مطرد. وثمة حاجة ملحة إلى دراسة ما تقوم به الحكومات والمؤسسات الحكومية مجتمعة إلى جانب المؤسسات الأكاديمية في الدول العربية، من أجل تحقيق تقدم ملحوظ في هذا المجال. نحاول في هذه الورقة البحثية أن نلقي الضوء على التحديات التي تواجه تعليم السياسات في الجامعات العربية، آخذين بعين الاعتبار الإرث الكولونيالي واختلاف الأنظمة السياسية في المنطقة. ولهذه الغاية نطرح الأسئلة التالية: ما هي أبرز التحديات التي تواجه تعليم السياسات في الدول العربية؟ هل ثمة أمل بأن يكون لتعليم السياسات العامة تأثير إيجابي في الأداء البيروقراطي في الدول العربية، أو في الإنتاج البحثي في هذا المجال؟ كيف يمكن لتعليم السياسات أن يكون فعالاً في مجال بناء عقلية تنموية لدى جيل جديد من طلبة العلوم السياسية في المنطقة؟
Recommended Citation
Alijla, Abdalhadi M.
(2019)
"From Practices to Teaching: : Challenges and Opportunities of Public Administration in the Arab World,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
3, Article 3.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss3/3
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons