Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر اختلاف قالب الفصل الافتراضي في تنمية المهارات المعرفية ومستوى جودة إنتاج الانفوجرافيك التعليمي والقابلية للاستخدام
Abstract
This study aims at pointing out the impact of "lobby mode" versus that of "analytical mode" on developing cognitive skills, quality of production and usability of the model system; all through using Adobe Connect. An achievement was developed and it consisted of 20 lexicon to measure the cognitive skills of instructional infographic design. In addition, an assessment card has been used to assess the final production in terms of quality. The card is composed of 44 texts designed to measure the quality of infographic. Besides, a measuring scale has been founded, that is composed of 55 phrases distributed among five areas; thus to measure the usability of using the virtual classroom module. The study focus groups were randomly selected of the students of Educational Technology Program, specifically, second semester of an academic year 2016/2017. Forty students have been selected and divided into two experimental groups. In terms of usability, results of the study showed up that the analytical model has been proven better than the lobby one in managing a virtual classroom using adobe connect system; whereas same results highlighted a no statistically documented difference between both models in terms of cognitive skills related to in
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الغرض من هذه الدراسة هو دراسة قوالب تقديم الفصل الافتراضي، حيث تناولت الدراسة كل من القالب المضغوط والتحليلي وأثره في تنمية المهارات المعرفية، ومستوى جودة إنتاج الانفوجرافيك التعليمي، والقابلية للاستخدام، وبلغت عينة المشاركين بالتجربة (45) طالب من طلاب البكالوريوس ببرنامج تكنولوجيا التعليم جامعة عين شمس، تم اختيارهم وتوزيعهم عشوائياً على مجموعتين تجريبيتين وفقاً للمتغيرين المستقلين للدراسة، وقد تم تحليل البيانات إحصائياً لاختبار فروض الدراسة باستخدام اختبار (ت) وذلك لدراسة أثر قالب الفصل الافتراضي ( المضغوط، التحليلي)على المتغيرات التابعة، وكشفت نتائج الدراسة عن أن القالب التحليلي أفضل من القالب المضغوط لتقديم الفصل الافتراضي بنظام أدوب كونكت وذلك في ما يتعلق بقابلية الاستخدام، بينما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبيتين في ما يتعلق بالمهارات المعرفية لتصميم الإنفوجرافيك التعليمي، وكذلك مستوى جودة إنتاجه.
Recommended Citation
Nasralden, Amal and El-sherbeny, Mohamed
(2019)
"The Impact of Virtual Classroom Template on the Development of Cognitive Skills, Infographic Production Quality and Usability,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
3, Article 11.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss3/11
Included in
Educational Methods Commons, Higher Education and Teaching Commons, Instructional Media Design Commons, Online and Distance Education Commons, Scholarship of Teaching and Learning Commons