•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

خفض مستوى مشكلات الطلبة السلوكية في مدارس التعليم العام باستخدام تقنيات تقييم السلوك الوظيفي

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. لينا المحارمة ، د.نبيل حميدان ، د.وفاء العيد

Abstract

This study aimed to examine the effects of using the techniques of the functional Behavior Assessment (FBA): The FBA is a process to identify the function of the student behavioral for the study purpose to establish a Behavioral Intervention Plans (BIP), a sample consisted of (4) Jordanian students with Autism Spectrum Disorder (ASD) & Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), receiving educational services in education classroom facility and special needs Centers. Using individuals- subject design approach aimed to clarify evades facing teachers in the implementation process as indicated in the BIP manual- third edition.

The researcher used the functional behavioral assessment strategies to achieve the goals and purpose of the study, structured individual interviews for the teachers planned and a multiple baseline before and after interventions was created to examine the effectiveness of interventions on the behavioral problems of the student. A qualitative data analysis was done for the participating teachers responses’ during the structured interviews.

Utilizing the BIPM process the results shows significant reduction in the behavioral problems of the troublemaking students due to the effectiveness of the intervention and proper planning in treating such challenges. Furthermore the analysis showed the applicability and the effectiveness of the BIPM as a tool to manage the student’s behavioral problems in different educational locations in the country.

The study recommended conducting more such a studies considering a follow up procedures for the subjects to ensure the sustainability of the changes occurred due to the interventions, systematic replication of this methodology with additional subjects across a diversity of behaviors challenges and outcome measures to ensure producing a subsequently-bases intervention methodology.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة القائمة على منهجية دراسة الحالة التعرف لفاعلية استراتيجيات تقييم السلوك الوظيفي في خفض المشكلات السلوكية لذوي اضطراب طيف التوحد واضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، و معرفة الصعوبات التي يواجهها المعلمين في تطبيق الاستراتيجيات، تم استخدام دليل تخطيط التدخل السلوكي - الإصدار الثالث BIP3 ، والمقابلات الفردية للمعلمين، العينة كانت (4) طلبة في مدارس التعليم العام ومراكز ذوي الاحتياجات الخاصة في مدينة عمان، ومقابلة (10) معلمين ،لبيان الصعوبات التي قد يواجهونها أثناء التطبيق، و تم تحليل الرسوم البيانية الخاصة بسلوكيات أفراد الدراسة، وتحليل استجابات المعلمين على أسئلة المقابلات. وأظهرت النتائج انخفاضًا كبيرًا في المشكلات السلوكية، مما يثبت فعالية التدخلات على أساس دليل تخطيط التدخل السلوكي في معالجة السلوكيات ، أظهر تحليل المقابلات قابلية التطبيق وفعالية استخدام دليل تخطيط التدخل السلوكي كأداة لإدارة مشاكل الطلبة السلوكية في البيئات التعليمية المختلفة. أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات مع الأخذ بالاعتبار إجراءات المتابعة للمواضيع لضمان استمرارية التغييرات التي حدثت نتيجة للتدخلات .

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.