Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
توظيف استراتيجيات التدريس السلوكية المثبتة علميا وذات حجم التأثير بمدارس الدمج الابتدائية في الكويت
Abstract
This research purposes to investigate the use of evidence-based behaviorism instructional strategies with effect size in the education of students with special needs from inservice special education teachers' point of views in Kuwait's public inclusive elementary schools. A developed questionnaire survey included some variables (i.e. nationality, age, marital status, education qualification, teaching experience, direct instruction, functional behavioral analysis, and assessment, evaluation and feedback) to measure 120 inservice special education female teachers' point of views that randomly selected. Results revealed significant differences found in the education qualification variable only. Some recommendations provided for a further research in future on other instructional strategies that are evidence-based and have effect sizes related to improving the learning and achievement of students with special needs in inclusive elementary schools, a professional development to inservice special education teachers, and teacher education programs in Kuwait.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة توظيف الاستراتيجيات التدريسية السلوكية المثبتة علميا وذات حجم التأثير في تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة من وجهة نظر معلمات التربية الخاصة في مدارس الدمج الابتدائية في الكويت. تمّ تصميم أداة البحث حيث تضمنت عدة متغيرات (الجنسية، العمر، الحالة الاجتماعية، المؤهل العلمي، الخبرة الوظيفية في التدريس, استراتيجية التدريس المباشر، استراتيجية التحليل السلوكي الوظيفي، استراتيجية التقييم البنائي والتقويم والتغذية الراجعة) لقياس رأي معلمات التربية الخاصة البالغ عددهن (120) معلمة تم اختيارهن عشوائيا من مجتمع الدراسة. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متغير واحد (المؤهل العلمي). وتمخض عن الدراسة عدد من التوصيات لإجراء المزيد من البحوث المستقبلية حول الاستراتيجيات التدريسية الأخرى المثبتة علميا والأكثر تأثيرا على تحسين التعلم والتحصيل الدراسي للطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في مدارس الدمج الابتدائية، وحول التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة وبرامج إعداد المعلمين في بدولة الكويت.
Recommended Citation
Al-Shammari, Zaid Nazzal
(2019)
"Using Evidence-based Behaviorist Instructional Strategies with Effect Size in Inclusive Elementary Schools in Kuwait,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
2, Article 8.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss2/8