Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر إستراتيجيَّة جدول التَّعلُّم الذَّاتيِّ K.W.L.H. على التَّحصيل والاتِّجاه نحو الرِّياضيَّات المدرسيَّة لدى طُلاَّب الصَّفِّ السَّادس الابتدائيِّ
Abstract
This study aimed to examine the impact of self-learning table strategy K.W.L.H. On the achievement of the sixth grade students in chapter "Regular Fractions and Decimal Fractions" and their attitudes towards school mathematics.
The study has been conducted in the first semester (1438/1439AH), at King Khalid Bin Abdul-Aziz Primary School, in Arar, Saudi Arabia.
A quasi-experimental design has been used. In addition a (pre & post) achievement test (20 Questions) and (pre & post) attitude scale towards school mathematics (24 Item) were applied on two groups: one was control (27 Students) and the other experimental (26 Students).
The study showed the parity of the two groups in the pretest of the achievement test and the attitude scale towards school mathematics at the level of significance . On the other hand, the results indicated that the experimental group exceeded the control group in the posttest of the achievement test and the attitude scale towards school mathematics, with statistically significant differences at the significance level , the results also indicated to a high size of effect of the used strategy.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدِّراسة إلى بحث أثر إستراتيجيَّة جدول التَّعلُّم الذَّاتيِّ K.W.L.H. على تحصيل طلاَّب الصَّفِّ السَّادس الابتدائيِّ في فصل "الكسور الاعتياديَّة والكسور العشريَّة"، وعلى اتِّجاهاتهم نحو الرِّياضيَّات المدرسيَّة.
وأُجْرِيَتِ الدِّراسة الفصل الدِّراسيَّ الأوَّل (1438/1439ه)، بمدرسة الملك خالد بن عبد العزيز الابتدائيَّة، بمدينة عرعر السُّعوديَّة.
واتَّبَعَتِ الدِّراسة تصميمًا شِبْهَ تجريبيٍّ؛ فطُبِّقَ اختبارٌ تحصيليٌّ (20سؤالاً)، ومقياسٌ للاتِّجاه نحو الرِّياضيَّات المدرسيَّة (24عبارةً)، على مجموعتين: أحدهما ضابطةٌ (27طالبًا)، والأخرى تجريبيَّةٌ (26طالبًا)، قبليًّا، وبعديًّا.
وبيَّنَتِ الدِّراسة تكافؤ المجموعتين قبليًّا في الاختبار التَّحصيليِّ، وعلى مقياس الاتِّجاه نحو الرِّياضيَّات المدرسيَّة، عند مستوى الدَّلالة ، بينما تفوَّقت المجموعة التَّجريبيَّة على المجموعة الضَّابطة بعديًّا، بفروقٍ دالَّة إحصائيًّا، عند مستوى الدَّلالة ، وبحجم أثر ٍكبيرٍ، في الاختبار التَّحصيليِّ، وعلى مقياس الاتِّجاه نحو الرِّياضيَّات المدرسيَّة.
Recommended Citation
Alenezi, Hilal Mezel
(2019)
"The Effect of Self-learning Table Strategy K.W.L.H. on the Achievement and the Trends Towards School Mathematics Among the Sixth Primary Grade Students,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss2/6
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons