Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
دراسة تحليلية حول جدلية لاستخدام الدلالة الاحصائية في البحوث النفسية والتربوية
Abstract
The statistical significance has been adopted more than 300 years ago, It has served an important purpose in promoting research in social sciences, however, there has been much controversy over the misuse and interpretation of the statistical significance test.Compelling criticisms of statistical significance testing can be found in virtually all areas of the social and life sciences, economics, sociology, education and psychology. Because it is the overwhelmingly dominant statistical method in these sciences, criticisms need to be taken seriously.
Yet, after half a century of cogent arguments against statistical significance and calls to adopt alternative practices some disciplines, such as psychology, One obvious question is : Why are psychological researchers so unwilling to abandon this flawed practice?
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
لقد اعتمدت الدلالة الإحصائية منذ أكثر من 300 سنة، وقد خدمت غرضا هاما في النهوض بالبحوث في العلوم الاجتماعية، ومع ذلك، ساد الكثير من الجدل حول سوء استخدام وتفسير اختبار الدلالة إحصائية.
إن الانتقادات المقنعة بعدم جدوى استخدام اختبار دلالة إحصائية التي يمكن العثور عليها في جميع المجالات العلمية تقريبا في العلوم الاجتماعية، وعلوم الحياة، والاقتصاد، وعلم الاجتماع، وعلم النفس وعلوم التربية تحتاج أن تؤخذ على محمل الجد. ولأنه الأسلوب الإحصائي السائد في هذه العلوم، فإن الانتقادات تحتاج إلى أن تؤخذ على محمل الجد، وهكذا بعد نصف قرن من الحجج المقنعة والدعوة إلى اعتماد ممارسات بديلة في بعض التخصصات، مثل علم النفس وعلوم التربية، يبقى السؤال المطروح هو: "لماذا لا يرغب الباحثون النفسيون والتربويون في التخلي عن هذه الممارسات الاحصائية؟
Recommended Citation
صباح, عايش dr
(2019)
"An Analytical Study about the Dialectical Use of Statistical Significance in Psychological and Educational Research,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss2/4
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons, Quantitative Psychology Commons