•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر طريقة تقدير الدرجات ونموذج الاستجابة للمفردة في دقة تقدير بارامترات الأفراد والمفردات لاختبار صواب وخطأ متعدد

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

محمد محمود عبد الوهاب

Abstract

Due to existence of several ways of estimating scores on multiple true and false (MTF) items, and because there was a difference between researchers in determining the suitable Item Response Model (IRM) for calibrating these items, The current research aimed to finding out the effect of methods of estimating scores on MTF items, the type of IRM (Partial Credit Model (PCM) and Graded Response Model (GRM)) and the interaction between them on accuracy of estimating items and persons parameters. In order to achieve this aim, an achievement test was constructed in the Educational Psychology course for students of Faculty of Education at Umm Al-Qura University (411 students). It consisted of (35) MTF items. The standard errors in estimating abilities parameters on this test and threshold parameters were estimated according to four different methods of estimating scores when using PCM and GRM, and standard errors in estimating discrimination parameters when using GRM.

The results showed that there were effects for the method of estimating scores, type of IRM and the interaction between them in accuracy of estimating parameters of abilities and items thresholds parameters. Also there was effect of methods of estimating scores on accuracy of items discrimination parameters using GRM. The research recommended the advantage of depending on method that takes into account the partial knowledge as much as possible in estimating scores for MTF, and the advantage of using GRM for calibrating this kind of items.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

نظرًا لوجود عدة طرق لتقدير الدرجات على مفردات الصواب والخطأ المتعدد، ووجود اختلاف بين الباحثين في تحديد نموذج الاستجابة للمفردة الأنسب في تدريج هذه المفردات، فإن البحث الحالي هدف إلى معرفة أثر طرق تقدير الدرجات على مفردات الصواب والخطأ المتعدد ونوع نموذج الاستجابة للمفردة المستخدم (التقدير الجزئي والاستجابات المتدرجة) والتفاعل بينهما على دقة تقدير بارامترات الأفراد والمفردات، وفي سبيل ذلك تم بناء اختبار تحصيلي في مقرر علم النفس التربوي لطلاب كلية التربية بجامعة أم القرى (411)طالبًا، بحيث يتكون من (35) مفردة من نوع الصواب والخطأ المتعدد، وتم تقدير الأخطاء المعيارية في تقدير قدرات الطلاب على هذا الاختبار وبارامترات الصعوبة وفق أربع طرق مختلفة لتقدير الدرجات وباستخدام نموذجي التقدير الجزئي والاستجابات المتدرجة، كما تم تقدير الأخطاء المعيارية في تقدير بارامترات تمييز المفردات باستخدام نموذج الاستجابات المتدرجة، وقد أسفرت النتائج عن وجود أثر لكل من طريقة تقدير الدرجات ونوع النموذج المستخدم والتفاعل بينهما في دقة تقدير بارامترات صعوبة المفردات وبارامترات القدرة للطلاب، كما وجد أثر لطريقة تقدير الدرجات في دقة تقدير بارامترات تمييز المفردات وفق نموذج الاستجابات المتدرجة، وقد أوصى البحث بأفضلية الاعتماد على الطريقة التي تراعي المعرفة الجزئية بأكبر قدر ممكن في تقدير الدرجات على المفردات، وكذلك أفضلية استخدام نموذج الاستجابات المتدرجة في تدريج هذه المفردات.

الصواب والخطأ المتعدد.doc (491 kB)
تعديل البحث

بيان بالتعديلات.docx (13 kB)
بيان بالتعديلات

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.