Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الإسهام النسبي لمعايير قبول كلية الطب في جامعة الحدود الشمالية في تفسير تباين المعدل التراكمي النظري والسريري
Abstract
The current research aimed to identify the relationship between admission criteria of medicine school in Northern Border University that includes(high school grade, general abilities test grade, and achievement test grade)and accumulative GPA both clinical and theoretical , and investigates the predictive power of those criteria by cGPA,and tGPA. The sample research consists of 182 students who earned their bachelor degree between 2007-2017. The researcher used Pearson coefficient index and multiple regression analysis –stepwise method. The results included :There were no correlation between high school degree and tGPA, no correlation between high school degree and cGPA,there were a positive correlation between general abilities test grade and both cGPA and tGPA,there were a positive correlation between achievement test grade and both cGPA and tGPA.Inclusion of all 3 admission criteria in a regression analysis as predictors of GPA performance revealed that only the achievement test grade was statistically predictive of both cGPA and tGPA.20%of variance in the tGPA and 12%of variance in the cGPA can be accounted for by the achievement test grade.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين معايير القبول في كلية الطب بجامعة الحدود الشمالية (معدل الثانوية العامة، درجة اختبار القدرات العامة، درجة اختبار التحصيلي) والمعدل التراكمي النظري والسريري، ومدى مساهمة هذه المعايير في التنبؤ بالمعدلين التراكميين النظري والسريري. وتألفت عينة البحث من جميع طلاب خريجي كلية الطب منذ تأسيس جامعة الحدود الشمالية حتى نهاية العام الجامعي 2017م، البالغ عددهم(182)طالبا وطالبة وتم الحصول على بياناتهم الرسمية التي تتضمن معدلاتهم في الثانوية العامة، درجاتهم في القدرات العامة، درجاتهم في الاختبار التحصيلي، معدلاتهم التراكمية النظرية للسنة الثالثة، معدلاتهم التراكمية السريرية للسنوات الثلاث الأخيرة.وتم استخدام معامل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار المتعدد التدريجي للإجابة على تساؤلات البحث وتبين من نتائج البحث عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين معدلاتهم في الثانوية العامة ومعدلاتهم التراكمية النظرية، وكذلك عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين معدلاتهم في الثانوية العامة ومعدلاتهم التراكمية السريرية، كما أظهرت النتائج أن معيارا القبول درجة اختبار القدرات العامة ودرجة الاختبار التحصيلي اظهرتا ارتباطا إيجابيا ودالا إحصائيا مع متغيري المعدل التراكمي النظري و السريري واتضح من نتائج تحليل الانحدار المتعدد التدريجي أن معيار القبول درجة الطالب في الاختبار التحصيلي هو المعيار الوحيد الذي أسهم في تفسير تباين المعدل التراكمي النظري بنسبة (20%)، وأسهم كذلك في تفسير تباين المعدل التراكمي السريري بنسبة (12%)، بينما تم استبعاد معياري معدل الثانوية ودرجة اختبار القدرات العامة.
Recommended Citation
Alenezi, Saud Shaish
(2019)
"The Relative Contribution of the Admission Criteria of the Faculty of Medicine at The Northern Borders University to The Interpretation of the Theoretical and Clinical Cumulative Variation,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss2/2