•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تقييم المفاهيم الخاطئه للطلاب حول الجهد الكهربائي للموصل الكروي المشحون

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سيف سعيد النيادي

Abstract

The purpose of this study was to identify and assess the misconceptions of grade 12 students in the United Arab Emirates (UAE) concerning the electrical potential of spherical conductors in physics. This study employed a two-tier multiple choice testing strategy to assess student misconceptions. The participants consisted of 200 grade 12 science students, including 100 male and 100 female students, drawn from UAE public high schools. The findings showed that the students held a variety of misconceptions regarding the electrical potential of spherical conductors. Moreover, most of the students did not possess a good understanding of the electrical potential of spherical conductors either in terms of content knowledge or in terms of scientific reasoning. These results are significant, as student misconceptions represent considerable barriers to meaningful student learning in physics. The results were discussed within the context of the UAE’s recent science education reform, and practical recommendations for high school science educators are suggested.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

كان الغرض من هذه الدراسة هو تحديد وتقييم المفاهيم الخاطئة لطلاب الصف الثاني عشر في دولة الإمارات العربية المتحدة فيما يتعلق بالإمكانات الكهربائية للموصلات الكروية في الفيزياء. استخدمت هذه الدراسة إستراتيجية اختبار الاختيار من متعدد المستويات لتقييم المفاهيم الخاطئة لدى الطلاب. وتألف المشاركون من 200 طالب وطالبة من أصل 12 طالبا، منهم 100 طالب و 100 طالبة، من المدارس الثانوية العامة في دولة الإمارات العربية المتحدة. وأظهرت النتائج أن الطلاب عقدوا مجموعة متنوعة من المفاهيم الخاطئة بشأن الإمكانات الكهربائية للموصلات الكروية. وعلاوة على ذلك، فإن معظم الطلاب لم يكن لديهم فهم جيد للإمكانات الكهربائية من الموصلات الكروية سواء من حيث المعرفة المحتوى أو من حيث المنطق العلمي. هذه النتائج مهمة، حيث أن المفاهيم الخاطئة للطالب تمثل عوائق كبيرة أمام تعلم الطالب المفيد في الفيزياء. ونوقشت النتائج في سياق إصلاح التعليم العلمي في دولة الإمارات العربية المتحدة مؤخرا، واقترح توصيات عملية لمعلمي العلوم في المدارس الثانوية

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.