•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر سناب شات القائم على استراتيجية تعليم الأقران المنظم في تنمية المهارات العملية للحاسب الآلي واتجاه الطالبات نحوه

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

نوره بنت سعود الهزاني

Abstract

Abstract:

This study aimed to identify the impact of using a structured peer teaching strategy based on SnapChat on the development of practical skills for secondary school second-year female students in a computer course unit. The study focusses on the attitudes of female students towards the use of SnapChat as a systematic peer teaching strategy. The sample of the study consisted of (50) female secondary school students in Riyadh in the second semester of the year 1438/1439 H corresponding to 2017/2018 AD. To achieve the goals of this study, the researchers used the semi-experimental method and used the following tools:

The research tools (observation card and direction scale) were applied, and the (observation card) was applied beforehand and after hand. Several results have been reached. There were statistically significant differences at the relational level (α≤0.05) in the measurement of practical skills between the mean scores of the experimental group (which used the structured peer-based learning strategy based on SnapChat), and the mean scores of the control group (studied in the usual way) In the remote observation. The result in favor of the experimental group, indicating the effectiveness of teaching using a systematic peer-based learning strategy based on SnapChat in developing practical skills among high school female students. The attitudes of female students to use SnapChat has positively influenced the development of practical skills of the computer course, and use SnapChat as a systematic peer teaching strategy was also positive. The study presented a set of recommendations and proposed further research.

Keywords: Peer teaching, Structured strategy, SnapChat, high school students, computer course, Practical skills.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على: أثر استخدام سناب شات القائم على استراتيجية تعليم الأقران المنظم على تنمية المهارات العملية لطالبات الصف الثاني ثانوي في وحدة من مقرر الحاسب الالي. والتعرف على أتجاه الطالبات نحو استخدام سناب شات كأداة لاستراتيجية تعليم الأقران المنظم.

وتكونت عينة الدراسة من (50) طالبة من طالبات الصف الثاني ثانوي في الرياض في الفصل الدراسي الثاني للعام 1439هـ الموافق 2018م. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدمت الباحثات المنهج شبه التجريبي، وتم تطبيق الأدوات الآتية: بطاقة الملاحظة التابعة لدليل المهارات العملية لمقرر الحاسب الالي وتقنية المعلومات للمرحلة الثانوية نظام المقررات، لقياس أداء الطالبات في مهارات تطوير تطبيقات الأجهزة الذكية في برنامج (NSB/AppStudio) التابع للوحدة الخامسة من مقرر الحاسب الالي. مقياس اتجاه من إعداد الباحثات، للكشف عن أتجاه الطالبات نحو استخدام سناب شات في تنمية المهارات العملية، وكذلك للكشف عن أتجاه الطالبات نحو استخدام سناب شات كأداة لاستراتيجية تعليم الأقران المنظم.

وتم تطبيق أداة البحث (بطاقة الملاحظة) قبلياً ثم طبقت أدوات البحث (بطاقة الملاحظة ومقياس الاتجاه) بعدياً، وتم التوصل إلى العديد من النتائج أهمها: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α ) في قياس المهارات العملية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية (التي استخدمت استراتيجية تعليم الأقران المنظم القائم على سناب شات)، ومتوسط درجات المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة المعتادة)، في الملاحظة البعدية، لصالح المجموعة التجريبية؛ مما يشير إلى فاعلية التدريس باستخدام استراتيجية تعليم الأقران المنظم القائم على سناب شات في تنمية المهارات العملية لدى طالبات المرحلة الثانوية. أن أتجاه الطالبات نحو استخدام سناب شات قد أثر بشكل إيجابي في تنمية المهارات العملية لمقرر الحاسب الآلي. أن اتجاه الطالبات نحو استخدام سناب شات كأداة لاستراتيجية تعليم الأقران المنظم كان إيجابي. وقد قدمت الدراسة عدد من التوصيات والمقترحات للبحوث المستقبلية.

الكلمات المفتاحية: استراتيجية تعليم الأقران المنظم، سناب شات، المرحلة الثانوية، مقرر الحاسب الآلي، المهارات العملية.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.