•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر التعليم عن بعد على التحصيل العلمي للطالبات و اتجاهاتهن نحوه

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عبد العزيز بن على الزهراني

Abstract

The aim of this study was to investigate student perception and performance resulting from different distance learning delivery methods. A quantitative research method was applied to determine students’ views on synchronous and asynchronous delivery methods. This study was applied at the University of Hail, Deanship of Preparatory Year. The participants were 49 freshman female students. The results showed that there was a significant difference between student performance in both delivery methods—the synchronous delivery method and the synchronous with asynchronous delivery method. In addition, there was also a significant difference in student perception in the two groups. Based on this, it is possible to do more research in order to understand the role of the Learning Management System (LMS) and identify how instructors integrate the technology in higher education and online learning. Continuous professional development is needed so that the instructors can be updated about new technology.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة في التعرف على اتجاهات الطالبات و تحصيلهن العلمي في تبني أسلوب التعليم المتزامن فقط و أسلوب التعليم الذي يشمل التعليم الغير متزامن و المتزامن. و استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج التجريبي لمعرفة آراء الطالبات نحو التعليم المتزامن و التعليم الغير متزامن و المتزامن. طبقت هذه الدراسة على طالبات السنة التحضيرية بجامعة حائل و البالغ عددهن 49 طالبة. و أشارت النتائج إلى أن ليس هناك فروقا ذات دلالة احصائية في التحصيل العلمي لصالح مجموعة التعليم الغير متزامن و المتزامن. و بالإضافة إلى ذلك، هناك فروقا ذات دلالة احصائية في اتجاهات الطالبات لصالح مجموعة التعليم الغير متزامن و المتزامن. و بناء على ذلك، أوصى الباحث بالقيام بعدة توصيات منها القيام بدراسات لمعرفة دور إدارة نظام التعلم في التعليم، و كيف يمكن لعضو هيئة التدريس دمج التكنولوجيا في التعليم العالي و التعليم الالكتروني. و قد أشارت النتائج أيضا بأهمية التدريب للطلاب و لأعضاء هيئة التدريس على استخدام التكنولوجيا و التعرف على المستحدثات التكنولوجية الحديثة.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.