Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر التعليم عن بعد على التحصيل العلمي للطالبات و اتجاهاتهن نحوه
Abstract
The aim of this study was to investigate student perception and performance resulting from different distance learning delivery methods. A quantitative research method was applied to determine students’ views on synchronous and asynchronous delivery methods. This study was applied at the University of Hail, Deanship of Preparatory Year. The participants were 49 freshman female students. The results showed that there was a significant difference between student performance in both delivery methods—the synchronous delivery method and the synchronous with asynchronous delivery method. In addition, there was also a significant difference in student perception in the two groups. Based on this, it is possible to do more research in order to understand the role of the Learning Management System (LMS) and identify how instructors integrate the technology in higher education and online learning. Continuous professional development is needed so that the instructors can be updated about new technology.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة في التعرف على اتجاهات الطالبات و تحصيلهن العلمي في تبني أسلوب التعليم المتزامن فقط و أسلوب التعليم الذي يشمل التعليم الغير متزامن و المتزامن. و استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج التجريبي لمعرفة آراء الطالبات نحو التعليم المتزامن و التعليم الغير متزامن و المتزامن. طبقت هذه الدراسة على طالبات السنة التحضيرية بجامعة حائل و البالغ عددهن 49 طالبة. و أشارت النتائج إلى أن ليس هناك فروقا ذات دلالة احصائية في التحصيل العلمي لصالح مجموعة التعليم الغير متزامن و المتزامن. و بالإضافة إلى ذلك، هناك فروقا ذات دلالة احصائية في اتجاهات الطالبات لصالح مجموعة التعليم الغير متزامن و المتزامن. و بناء على ذلك، أوصى الباحث بالقيام بعدة توصيات منها القيام بدراسات لمعرفة دور إدارة نظام التعلم في التعليم، و كيف يمكن لعضو هيئة التدريس دمج التكنولوجيا في التعليم العالي و التعليم الالكتروني. و قد أشارت النتائج أيضا بأهمية التدريب للطلاب و لأعضاء هيئة التدريس على استخدام التكنولوجيا و التعرف على المستحدثات التكنولوجية الحديثة.
Recommended Citation
Alzahrani, Abdulaziz Ali
(2019)
"The Effect of Distance Learning Delivery Methods on Student Performance and Perception,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
1, Article 12.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss1/12
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons