•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

باسم محمد عبدالرحمن الفريحات

Abstract

The Efficiency of the Psychological Counseling Field Training Program at Yarmouk University from seen by counselor trainees

Abstract

Ali Mohmed Al-Ghazo Basem Mophmed Alfrehat Ph,D

Al-Balqa Applied University Ministry of Education- Jordan

Department of Educational science

Ahmed Mohmed AlGhazo,Ph.D Ali Saleh Jarwan

Yarmouk University Hashemite University

Department of school Department of Educational

Counseling Psychoiogy Counseling

This study evaluates both the efficiency of the Psychological Counseling Field Training Program at Yarmouk University from seen by counselor trainees, and it finds out the differences in the level of the assessment of the efficiency field training program according to the variables: gender, cumulative average, the nature of field training school. This study involved (142) students who responded to a five variable questionnaire of (45) items developed by the researchers, namely: supervision, organization, assessment, educational efficiency, personal efficiency. The study revealed a high degree of effectiveness for four variables, namely supervision, assessment, educational efficiency, personal efficiency, whereas it indicated a medium the degree of efficiency of the organization variable . However the study showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) for the degree of efficiency of the field training program according to: gender, the cumulative average the field training school.

Key words: field training school, Psychological counseling.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين

الملخص

د. باسم محمد الفريحات علي محمد الغزو

جامعة البلقاء التطبيقية وزارة التربية والتعليم – الأردن

كلية عجلون الجامعية - قسم العلوم التربوية

د.أحمد محمد الغزو عـلي صالح جـروان

الجامعة الهاشمية جامعة اليرموك – الأردن

قسم الارشاد المدرسي قسم علم النفس الإرشادي والتربوي

هدفت هذه الدراسة إلى تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين، ومعرفة الفروق في درجة تقدير فاعلية برنامج التدريب الميداني تبعاً لمتغيرات: الجنس، المعدل التراكمي، وطبيعة المدرسة التي طبق فيها المرشد المتدرب. شارك في هذه الدراسة (142) طالباً وطالبة، أجابوا على استبانه مكونة من (45) فقرة طورها الباحثون، موزعة على خمسة محاور هي: الإشراف، التنظيم، التقويم، الكفايات التعليمية، والكفايات الشخصية. أشارت نتائج الدراسة إلى حصول أربعة محاور على درجة فاعلية مرتفعة، وهي: محور الإشراف، التقويم، الكفايات التعليمية، والكفايات الشخصية، وحصول محور التنظيم على درجة فاعلية متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تقدير درجة فاعلية برنامج التدريب الميداني تبعاً لمتغيرات الجنس، المعدل التراكمي، والمدرسة التي طبق فيها المرشد المتدرب.

الكلمات المفتاحية: التدريب الميداني، الإرشاد النفسي.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.