Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين
Abstract
The Efficiency of the Psychological Counseling Field Training Program at Yarmouk University from seen by counselor trainees
Abstract
Ali Mohmed Al-Ghazo Basem Mophmed Alfrehat Ph,D
Al-Balqa Applied University Ministry of Education- Jordan
Department of Educational science
Ahmed Mohmed AlGhazo,Ph.D Ali Saleh Jarwan
Yarmouk University Hashemite University
Department of school Department of Educational
Counseling Psychoiogy Counseling
This study evaluates both the efficiency of the Psychological Counseling Field Training Program at Yarmouk University from seen by counselor trainees, and it finds out the differences in the level of the assessment of the efficiency field training program according to the variables: gender, cumulative average, the nature of field training school. This study involved (142) students who responded to a five variable questionnaire of (45) items developed by the researchers, namely: supervision, organization, assessment, educational efficiency, personal efficiency. The study revealed a high degree of effectiveness for four variables, namely supervision, assessment, educational efficiency, personal efficiency, whereas it indicated a medium the degree of efficiency of the organization variable . However the study showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) for the degree of efficiency of the field training program according to: gender, the cumulative average the field training school.
Key words: field training school, Psychological counseling.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين
الملخص
د. باسم محمد الفريحات علي محمد الغزو
جامعة البلقاء التطبيقية وزارة التربية والتعليم – الأردن
كلية عجلون الجامعية - قسم العلوم التربوية
د.أحمد محمد الغزو عـلي صالح جـروان
الجامعة الهاشمية جامعة اليرموك – الأردن
قسم الارشاد المدرسي قسم علم النفس الإرشادي والتربوي
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم برنامج التدريب الميداني في تخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك من وجهة نظر المرشدين المتدربين، ومعرفة الفروق في درجة تقدير فاعلية برنامج التدريب الميداني تبعاً لمتغيرات: الجنس، المعدل التراكمي، وطبيعة المدرسة التي طبق فيها المرشد المتدرب. شارك في هذه الدراسة (142) طالباً وطالبة، أجابوا على استبانه مكونة من (45) فقرة طورها الباحثون، موزعة على خمسة محاور هي: الإشراف، التنظيم، التقويم، الكفايات التعليمية، والكفايات الشخصية. أشارت نتائج الدراسة إلى حصول أربعة محاور على درجة فاعلية مرتفعة، وهي: محور الإشراف، التقويم، الكفايات التعليمية، والكفايات الشخصية، وحصول محور التنظيم على درجة فاعلية متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تقدير درجة فاعلية برنامج التدريب الميداني تبعاً لمتغيرات الجنس، المعدل التراكمي، والمدرسة التي طبق فيها المرشد المتدرب.
الكلمات المفتاحية: التدريب الميداني، الإرشاد النفسي.
Recommended Citation
Alfrehat, basem Mohmed
(2019)
"The Efficiency of the Psychological Counseling Field Training Program at Yarmouk University from seen by counselor trainees,"
International Journal for Research in Education: Vol. 43:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol43/iss1/1