Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
العلاقة بين مهارات التفكير وأداء القائد التربوي
Abstract
Abstract:
In today’s world of education, the importance of teaching has increased, and it is considered that teachers and school leaders should think effectively to help students perform well. In this context, this research study focused on discussing the relationship between thinking skills and school leaders’ performance. For this purpose, different kinds of literature were investigated to gather the appropriate data. Further, the questionnaire survey method was used to collect data from a sample size of 50 respondents. The research participants include principals, teachers, and assents principals from different schools. The questionnaire was structured to include predictors, such as prior experience, education level, age, job changes, and thinking skills development programs that may have a positive bearing on the overall thinking skills of leaders and may contribute to improve their performance. Through the use of statistical analysis, a strong relationship is thus proved between the thinking skills and school leaders’ performance.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
في عالم التعليم اليوم، ازدادت أهمية التعليم، واعتبر أن المعلمين وقادة المدارس يجب أن يفكروا بشكل فعال في مساعدة الطلاب على الأداء الجيد. وفي هذا السياق، ركزت هذه الدراسة البحثية على مناقشة العلاقة بين مهارات التفكير وأداء قادة المدارس. لهذا الغرض، تم التحقيق في أنواع مختلفة من الأدب لجمع البيانات المناسبة. وعلاوة على ذلك، استخدمت طريقة استبيان الاستبيان لجمع البيانات من حجم عينة من 50 المجيبين. ويشمل المشاركون في البحث مدراء ومدرسين ومدراء المدارس من مدارس مختلفة. باستخدام سبس، تم تلخيص البيانات باستخدام تبويب متبادل وبعد ذلك، تم اختبار فرضية كل منها باستخدام اختبار تشي مربع. وقد تم تصميم الاستبيان ليشمل مؤشرات تنبؤية، مثل الخبرة السابقة، ومستوى التعليم، والعمر، والتغيير الوظيفي، وبرامج تنمية مهارات التفكير التي قد يكون لها تأثير إيجابي على مهارات التفكير العام للقادة، ويمكن أن تسهم في تحسين أدائها. ومن خلال استخدام التحليل الإحصائي، ثبت وجود علاقة قوية بين مهارات التفكير وأداء قادة المدارس.
Recommended Citation
Meemar, Salah S.
(2018)
"Exploring the relationship between thinking skills and school leaders’ performance,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 8.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/8
Included in
Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons