Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
القيم التربوية الممارسة لدى طلبة جامعة المجمعة في المملكة العربية السعوديةة
Abstract
Abstract:
This study aimed at identifying the values practiced by Almujamah University students in Saudi Arabia. In order to achieve this objective, the researcher designed a study tool which is a questionnaire consisting of (50) items distributed to the four areas. Then the validity and reliability of the questionnaire were validated. It was distributed to subjects of the study (645) male and female students at the University of Almjmah. The study found that the degree of the educational values practiced by Almjmah University students was high and there is no statistically significant differences due to variables of jeandar and students’ academic level to all areas of study. The study provided some recommendations related to the results derived from the study.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة القيم التربوية الممارسة لدى طلبة جامعة المجمعة في المملكة العربية السعودية، ولغرض تحقيق الهدف من الدراسة قام الباحث بتصميم أداة، وهي عبارة عن استبانه مكونة من (33) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي(القيم الدينية، القيم الإجتماعية، القيم المعرفية، القيم السياسية) تم التأكد من صدقها الظاهري وثباتها وتم توزيعها على عينة مكونة من (645) طالباً وطالبة في جامعة المجمعة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة القيم التربوية لدى طلبة جامعة المجمعة كانت كبيرة، وبينت الدراسة أيضاً أن جميع المجالات قد حصلت على درجة ممارسة كبيرة باستثناء مجال القيم السياسية جاءت ممارسته متوسطة، حيث حصل مجال القيم الدينية على المرتبة الأولى، يليه مجال القيم الإجتماعية، ثم مجال القيم المعرفية، وأخيراً جاء مجال القيم السياسية.
كما وبينت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتأثير متغيري الجنس والمستوى الدراسي للطالب على جميع مجالات الدراسة، وقدمت الدراسة بعض التوصيات التي تتلاءم والنتائج المستخلصة منها.
Recommended Citation
Alharbi, Musaad D.
(2018)
"Educational values practiced by Almujamah University students in Saudi Arabia,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 7.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/7
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons