Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الممارسات التقويمية لمعلمي الرياضيات والعلوم
Abstract
The study aimed at analyzing assessment practice Yarmouk University es that was included in the results of the Jordanian sample of the eighth grade mathematics and science teachers who participated in "TIMSS 2011". The Jordanian sample consisted of (7694) students, (240) mathematics teachers, and of (237) science teachers. To achieve the goals of the study, the responses of both teachers and students to certain items of the questionnaire that were related to assessment practices and included in "TIMSS 2011" were analyzed. The results of the study showed that there were differences in teachers and students' estimates to the frequency of homework, with students’ estimates higher than the teachers’ estimates. However, there was consistency in their perception of the time spent to accomplish the homework in both mathematics and science. The study revealed that the time spent on homework exceeded the accepted international criterion. Results revealed that the tests of mathematics had focused mainly on applying mathematical procedures, while in science; they are focused on applying conceptual knowledge. The study recommended that teachers should be aware of the type of questions raised by the TIMSS and the need to learn from the experiences of countries with high performance especially in assessment practices to take advantage of them.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى تحليل الممارسات التقويمية لمعلمي الرياضيات والعلوم في العينة الأردنية المشاركين في الدراسة الدولية للرياضيات والعلوم TIMSS 2011"". وتكونت عينة الدراسة من جميع الطلبة والمعلمين الذين شاركوا في الدراسة TIMSS 2011""، وبلغ عدد أفراد هذه العينة (7694) طالبًا وطالبةً من طلبة الصف الثامن الأساسي، و240)) معلمًا ومعلمة للرياضيات، و(237) معلمًا ومعلمة للعلوم. ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تحليل البيانات المأخوذة من استجابات المعلمين والطلبة عن فقرات من الاستبانات المتعلقة بالممارسات التقويمية لمعلمي الرياضيات والعلوم التي تضمنتها الدراسة "TIMSS 2011". كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق في تقديرات المعلمين وطلبتهم حول تكرار الواجبات البيتيّة، حيث كانت تقديرات الطلبة أعلى من تقديرات معلميهم لعدد مرات تكرار الواجبات البيتيّة التي تعطى لهم، في حين بينت النتائج أنّ هناك توافقًا في تقديراتهم للوقت المخصص لإتمام الواجبات لكل من مادتّي الرياضيات والعلوم، ووجد أنَّ هذا الوقت يفوق المستويات المقبولة وفق المعايير العالمية. وكشفت النتائج أيضاً أنَّ الاختبارات الصفية التي يجريها معلمو الرياضيات تركز على تطبيق الإجراءات الرياضية؛ في حين ينصبُّ تركيز معلمي العلوم على أسئلة التطبيق والمعرفة والفهم. وأوصت الدراسة بنشر ثقافة أسئلة الدراسة الدولية ""TIMSS ، والاطلاع على خبرات وتجارب الدول ذات الأداء المرتفع، وخاصة في ما يتعلق بالممارسات التقويمية للاستفادة منها.
Recommended Citation
Alzoubi, Amaal; Malkawi, Amal; and Miqdadi, Ruba
(2018)
"Assessment Practices of Eighth Grade Mathematics,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/4
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons