Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
إستراتيجية مقترحة لتطوير أداء مديري مكاتب التعليم ومساعديهم في المملكة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة
Abstract
Abstract:
This research aimed to propose a strategy to develop the performance of the directorate of the Education offices and their assistants in Saudi Arabia in the light of contemporary educational trends. The researcher has used the developmental survey method. and to collect data for the research was selected random sample of the supervision and directorates departments and the supervisors working in the education offices in Saudi of (460) supervisor, were distributed to study them a tool which consisted of (79) item in seven scales: educational work values and ethics, administrative empowerment, making decisions, humans resources management, strategic planning, communicating with and serving community, continuous development and enhancement. The research results showed that the performance of directorate of the Education offices and their assistants was high regarding educational work values and ethics, administrative empowerment while it was moderate for the other scales, based upon the results the researcher developed an instrument to develop the performance of directorate of the Education offices and their assistants in Saudi Arabia in the light of contemporary educational trends.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث:
هدف هذا البحث إلى اقتراح إستراتيجية لتطوير أداء مديري مكاتب التعليم ومساعديهم في المملكة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة. وقد استخدم الباحث المنهج المسحي التطويري، ولجمع البيانات الخاصة بالبحث فقد تم اختيار عينة عشوائية من رؤساء الشعب الإشرافية والوحدات، والمشرفين التربويين العاملين في مكاتب التعليم في المملكة العربية السعودية قوامها(460) مشرفاً تربوياً، وتم توزيع أداة البحث عليهم والتي تكونت من(79) فقرة موزعة على سبعة مجالات هي: القيم وأخلاقيات العمل التربوي، التمكين الإداري، صناعة القرار، إدارة الموارد البشرية، التخطيط الإستراتيجي، الاتصال والتواصل وخدمة المجتمع، التحسين والتطوير المستمر والتميز. وقد بينت النتائج أن درجة أداء مديري مكاتب التعليم كانت مرتفعة في مجالي: القيم وأخلاقيات العمل التربوي، والتمكين الإداري، بينما كانت متوسطة في بقية المجالات، وبناء على ما تم التوصل إليه من نتائج قام الباحث بتطوير إستراتيجية مقترحة لتطوير أداء مديري مكاتب التعليم ومساعديهم في المملكة السعودية في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة.
Recommended Citation
Alharbi, Saeed Salah
(2018)
"A proposed strategy to develop the performance of,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 3.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/3