Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مدى وعي أسر الأطفال ذوي الاحتياجات التربوية الخاصة
Abstract
The study aims to increase the knowledge towards the genetic counseling services .at parents with special educational needs children. The study sample targeted (104) families. Each family has one or more children of special educational needs. The families were classified according to the cases they represent such as: special needs, mobility disabilities and mental disability. The researcher has applied a questionnaire of the genetic counseling services (the questionnaire was prepared by the researcher herself) and has felicitated evidence signs and constancy for the study. The results of the study have shown that the level of parents' knowledge about the genetic counseling services was high and that no statistical evidences differences were discovered in the families’ knowledge of the variables of the study (disability category, parents' educational background and the financial level of the family)
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
ملخص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى وعي أسر الأطفال ذوي الاحتياجات التربوية الخاصة بخدمات الإرشاد الوراثي، وقد شملت عينة الدراسة (104) أسر، لديها طفل أو أكثر من ذوي الاحتياجات الخاصة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من المستشفيات الحكومية في مدينة الرياض، وهي أسر من ضمن الفئات الآتية: صعوبات التعلم، الإعاقة العقلية، الإعاقة الحركية. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد استبانة خدمات الإرشاد الوراثي، وقامت باستخراج دلالات صدق وثبات لها. أشارت نتائج الدراسة أن مستوى معرفة أسر الأطفال ذوي الاحتياجات التربوية الخاصة بخدمات الإرشاد الوراثي بشكل عام: عالي. وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المعرفة لدى الأسر باختلاف متغيرات الدراسة الآتية: فئة الإعاقة، المؤهل التعليمي للوالدين، المستوى الاقتصادي للأسرة.
Recommended Citation
Alosaimi, Sara
(2018)
"How well-aware are families of children with special needs,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/2
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons, Special Education and Teaching Commons