Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
التوجيه الذاتي وعلاقته بالدافعية الداخلية لدى طلبة
Abstract
Abstract:
This study attempts to identify self-determination and intrinsic motivation amongst tenth-grade students in Karak. The study sample consisted of 724 students selected according to the stratified random sampling. In order to achieve the study objectives, the author used Self-Determination Scale (SDS) and the Intrinsic Motivation Scale (IMS) after verifying their validity and reliability. The results showed that the level of self-determination among tenth-grade students in Karak was medium with a mean of 3.33 and standard deviation of 0.71. The level of intrinsic academic motivation among tenth-grade students in Karak was medium with a mean of 3.66 and standard deviation of 0.59, and the dimension of Curiosity ranked the first with high degree, while Preference of Challenge ranked the last place. In addition, the results showed that there was a positive statistically significant relationship between the variable of intrinsic academic motivation with its dimensions and the variable of self-determination among tenth-grade students, where the correlation coefficient between the total intrinsic academic motivation and self-determination was 0.410. The correlation coefficients 0.238, 0.465, .0273 were among the dimensions of intrinsic motivation and Preference of Challenge, Curiosity, and the Desire for Independent Mastery, respectively. Additionally, there were no statistically significant differences for intrinsic academic motivation and self-determination based on gender among tenth-grade students in Karak. The study recommended the need of organizing training courses by the Directorates of Education for teachers in order to guide them on how to improve the challenge and the desire for independent mastery and also providing training programs for male and female students in order to improve their level of intrinsic academic motivation, which would be reflected on their personalities and their level of self-determination.
Key Words: Intrinsic Motivation and Self-Determination.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الملخــــــص :
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى التوجيه الذاتي والدافعية الداخلية لدى طلبة الصف العاشر في محافظة الكرك، طبقت الدراسة على عينة بلغت (724) طالباً وطالبة تم اختيارهم على أساس العينة العشوائية العنقودية على مراحل من مجتمع الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس التوجيه الذاتي ومقياس الدافعية الداخلية الأكاديمية بعد أن جرى التحقق من مؤشرات صدقهما وثباتهما، وأظهرت النتائج أن مستوى التوجيه الذاتي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة الكرك كان متوسطا بمتوسط حسابي (3.33) وانحراف معياري(0.71)، وأن مستوى الدافعية الداخلية الأكاديمية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة الكرك جاء متوسطاً وبمتوسط حسابي (3.66) وانحراف معياري (0.59)، وجاء بعد (حب الاستطلاع) في المرتبة الأولى وبمستوى مرتفع بينما جاء بعد (تفضيل التحدي) في المرتبة الأخيرة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين متغير الدافعية الداخلية الأكاديمية وأبعادها والتوجيه الذاتي لدى طلبة الصف العاشر حيث بلغ حيث معامل ارتباط (0.410) بين الدافعية الداخلية الأكاديمية ككل والتوجيه الذاتي، وبلغ معاملات الارتباط (0.238، 0.465، 0.273) بين أبعاد الدافعية الداخلية الأكاديمية (تفضيل التحدي، حب الاستطلاع، الرغبة في الاتقان باستقلالية) على الترتيب، وأظهرت أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية الداخلية الأكاديمية والتوجيه الذاتي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة الكرك تعزى للجنس، وأوصت الدراسة بضرورة أن تقوم مديريات التربية والتعليم بعمل دورات تدريبية للمعلمين من أجل توجيههم في كيفية تنمية التحدي والرغبة في الإتقان باستقلالية لدى طلبتهم و توفير برامج تدريبية للطلبة من كلا الجنسين؛ لتنمية مستوى الدافعية الداخلية الأكاديمية؛ مما ينعكس على شخصياتهم ومستوى التوجيه الذاتي لديهم.
Recommended Citation
Karki, Wejdan Abd Al-Aziz
(2018)
"Self-Determination and its relationship with Intrinsic Motivation among Tenth-Grade Students in Karak, Jordan,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss2/1
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Educational Psychology Commons, Gifted Education Commons