Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية برنامج تدريبي في تنمية القدرة على التعرف على الانفعالات
Abstract
This study aimed to identify the effectiveness of the training program to development the ability to recognize emotions through facial expressions among students with mild intellectual disabilities, the sample of this study consisted of 16 students with mild intellectual disabilities from Alhasma institute for intellectual disabilities at Jazan region, between the ages of 9-12 years and range ratios IQ between 50-70, they were divided into two equal groups and homogeneous, one is Experimental group and another is controlled group. The researcher used the Experimental method and using several different tools. The main result is there is effectiveness of the using this training program to development the ability to recognize emotions through facial expressions among students with mild intellectual disabilities.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج تدريبي في تنمية القدرة على التعرف على الانفعالات (السعادة، الحزن، الدهشة، الخوف، الغضب، الاشمئزاز) من خلال التعبيرات الوجهية لدى التلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، تكونت عينت الدراسة من (16) تلميذاً من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة الملتحقين بمعهد التربية الفكرية بالحصمة بمنطقة جازان ممن تتراوح أعمارهم الزمنية بين (12-9) سنة ونسب ذكائهم بين (70-55)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين ومتكافئتين احداهما تجريبية والأخرى ضابطة بحيث بلغ عدد أفراد كل مجموعة 8 تلاميذ، استخدم في هذه الدراسة أداتين لقياس المتغيرات التابعة المستهدفة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود أثر دال إحصائياً للبرنامج التدريبي في تنمية القدرة على التعرف على الانفعالات من خلال التعبيرات الوجهية لدى عينة الدراسة وكذلك في تطوير مهارات التفاعل الاجتماعي لديهم.
Recommended Citation
Abo El-Fetouh Ahmad Omar, Mohammad Kamal
(2017)
"The Effectiveness Of a Training Program To Development the Ability to Recognize Facial Expression of Emotion In Student with Mild Intellectual Disabilities and Its Impact on theire Social Interaction,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
4, Article 9.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss4/9