Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
استخدام معلمي الصفوف ( 1-10 ) لمهارات التفكير الابتكاري من وجهة نظر المشرفين التربويين في مدارس محافظة الظاهرة
Abstract
Abstract
The study aimed to determine to what extent the teachers of Grades 1-10 use creative thinking skills from the educational supervisors view. The sample of the study consisted of 88 educational supervisors. It used a questionnaire comprising 47 skills of the creative thinking skills divided into four main dimensions, which are; fluency, flexibility, originality and sensitivity to problem. The results indicated that the use of creative thinking skills by teachers was moderate from the educational supervisors view. The study results also showed that there was no significant differences in using creative thinking skills by teachers due to the major and gender. The researcher recommended the importance of training teachers on using creative thinking skills.
Keywords: Teachers, Creative Thinking Skills, Creative Thinking.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الملخص:
استهدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى استخدام معلمي الصفوف ( 1- 10) لمهارات التفكير الابتكاري من وجهة نظر المشرفين التربويين. تكونت عينة الدراسة من (88) مشرفـًا ومشرفة، واستخدمت استبانة اشتملت على (47) مهارة من مهارات التفكير الابتكاري، وزعت على أربعة أبعاد، هي: الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والحساسية للمشكلات. وأشارت النتائج إلى أن مستوى استخدام المعلمين لمهارات التفكير الابتكاري من وجهة نظر المشرفين التربويين كان متوسطاً، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام المعلمين لمهارات التفكير الابتكاري تعزى للتخصص والجنس. وأوصى الباحث بالتأكيد على أهمية تدريب المعلمين على استخدام مهارات التفكير الابتكاري.
الكلمات المفتاحية: المعلمون، مهارات التفكير الابتكاري، التفكير الابتكاري.
.
Recommended Citation
العزري, راشد بن سيف بن ماجد
(2017)
"Using the Creative Thinking Skills by the Teachers,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
4, Article 3.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss4/3
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Educational Psychology Commons, Gifted Education Commons