•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر إستراتيجية التعارض المعرفي في تصويب التصورات البديلة للمفاهيم الفقهية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

خالد إبراهيم المطرودي

Abstract

Abstract:

The study aims to identify the effect of using the cognitive conflict strategy in Jurisprudence teaching on the correction of the alternative conceptions for jurisprudential concepts and the ability to know some jurisprudential rulings for the third intermediate students in Riyadh. This study utilized a mixed methods approach (descriptive-quasi-experimental). The descriptive approach has been used to identify the jurisprudential concepts indicated in the jurisprudence book of the third intermediate students by analyzing the content. In addition, the quasi-experimental approach has been used to identify the effect of using the strategy on the correction of jurisprudential concepts and the ability to know some of the jurisprudential rulings. The study sample, which consisted of 48 students, were intentionally selected, and then were divided randomly into two groups; the first group were allocated to the experimental condition which has studied the unit of (oaths and vows) according to the strategy of cognitive conflict. The second group were the control group who studied the same unit using a regular method of instruction. The number of experimental group was (26 students), while the control group was (22 students), and the two tools of the study were the content analysis card and the achievement test. The most prominent results of the study were the following: The students have had alternative conceptions for the jurisprudential concepts in (average) check level. Also, there were statistically significant differences at the level (0.01) between the scores of the experimental group in the correction of alternative jurisprudential conceptions and in their knowledge of the jurisprudential rulings in favor of their scores in the post-test. Additionally, there were statistically significant differences at the level (0.01) between the scores averages of the experimental group students and the scores averages of the control group students in the posttest in the correction of alternative conceptions for jurisprudential concepts. Furthermore, such significant statistical differences exist among the students of third intermediate in terms of their knowledge of some jurisprudential judgments, in favor of the scores averages of the experimental group students.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

المُلَخَّص:

استهَدفتْ هذه الدراسة تعرف أثر إستراتيجية التعارض المعرفي في تصويب التصورات البديلة للمفاهيم الفقهية، والتمكن من معرفة الأحكام لدى طلاب الصف الثالث المتوسط بمدينة الرياض، وتم استخدام المنهج المختلط (وصفي-شبه تجريبي)، فالوصفي لتعرف المفاهيم الفقهية المقررة في كتاب الفقه للصف الثالث المتوسط من خلال تحليل المحتوى، كما تم استخدام المنهج شبه التجريبي لتعرف أثر الإستراتيجية على تصويب المفاهيم الفقهية، والتمكن من معرفة الأحكام الفقهية، وتكونت عينة الدراسة من (48) طالباً تم اختيارها قصدياً، وتم تقسيمها بطريقة عشوائية إلى مجموعتين إحداهما تجريبية درست وحدة (الأيمان والنذور) وفق إستراتيجية التعارض المعرفي، والأخرى ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة، وبلغ عدد المجموعة التجريبية (26) طالباً، بينما بلغ عدد المجموعة الضابطة (22) طالباً، وكانت أداتي الدراسة بطاقة تحليل المحتوى، واختباراً تحصيلياً. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها هذه الدراسة: أن الطلاب كان لديهم تصورات بديلة للمفاهيم الفقهية بمستوى تحقق (متوسط)، وهناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين درجات المجموعة التجريبية في تصويب المفاهيم الفقهية البديلة، وفي تحصيلهم للأحكام الفقهية لصالح نتائجهم في الاختبار البعدي، كما أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسطات درجات طلاب المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي في تصويب التصورات البديلة للمفاهيم الفقهية، وفي تمكن طلاب الصف الثالث المتوسط من معرفة بعض الأحكام الفقهية، وذلك لصالح متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية.

الكلمات المفتاحية: المفاهيم الفقهية– إستراتيجيات تدريس-مقررات تربية إسلامية–المرحلة المتوسطة– التحصيل الدراسي.

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.