Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية استخدام الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية المفاهيم والتفكير التحليلي والاتجاه نحو المادة لدى التلاميذ
Abstract
Abstract:
The strategy of imaginative trips is one of the teaching strategies that contribute to the development of concepts and analytical thinking، and the development of the direction towards the material among learners. The problem of the study: What is the effectiveness of using the strategy of virtual trips in the teaching of social studies of the intermediate stage on the development of concepts and analytical thinking and the tendency towards material in students? This question arises from the following sub-questions
1) What are the characteristics of the strategy of virtual trips in the teaching of social studies?
2) What is the effectiveness of using the strategy of virtual trips in the teaching of social studies of the intermediate stage on the development of concepts for students?
3) What is the effectiveness of using the strategy of virtual trips in the teaching of social studies of the intermediate stage on the development of analytical thinking among students?
4) What is the effectiveness of using the strategy of virtual trips in the teaching of social studies of the intermediate stage on the development of the trend towards the material in the pupils?
Results:
1) proved the strategy of virtual trips in the teaching of the unit has proved successful in the development of concepts for students.
2) proved the strategy of virtual flights proved successful in the development of analytical thinking of students.
3) proved the strategy of virtual trips proved successful in developing the trend towards the material for students
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث :
وتعد استراتيجية الرحلات التخيلية من الاستراتيجيات التدريسية التى تسهم فى تنمية المفاهيم والتفكير التحليلي، وتنمية الاتجاه نحو المادة لدي المتعلمين.
مشكلة الدراسة:
تحاول الإجابة على السؤال الرئيس التالي:
ما فاعلية استخدام استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية المفاهيم والتفكير التحليلي والاتجاه نحو المادة لدى التلاميذ؟
وينبثق من هذا السؤال الرئيس الأسئلة الفرعية التالية:
1) ما ملامح استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية؟
2) ما فاعلية استخدام استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية المفاهيم لدى التلاميذ؟
3) ما فاعلية استخدام استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية التفكير التحليلي لدى التلاميذ؟
4) ما فاعلية استخدام استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة على تنمية الاتجاه نحو المادة لدى التلاميذ؟
نتائج الدراسة:
1) أثبتت استراتيجية الرحلات التخيلية في تدريس الوحدة أثبتت نجاحها في تنمية المفاهيم للتلاميذ.
2) أثبتت استراتيجية الرحلات التخيلية أثبتت نجاحها في تنمية التفكير التحليلي للتلاميذ.
3) أثبتت استراتيجية الرحلات التخيلية أثبتت نجاحها في تنمية الاتجاه نحو المادة للتلاميذ.
Recommended Citation
Alkamri, Jamal Adeen Ibrahim
(2017)
"The Effectiveness of the use of Imaginary Trips in the Teaching of Social Studies of the Intermediate Stage on the Development of Concepts and Analytical Thinking and the Tendency Towards Material in Students,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
4, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss4/1
البحث بعد التعديل وتوصيات المحكمين