•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام السبورة التفاعلية في تنمية مهارات العرض الفعال لدى عضوات هيئة التدريس في جامعة طيبة من وجهة نظر الطالبات واتجاهاتهن نحوها

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

تغريد عبد الفتاح الرحيلي , ومدينه حامد ابو عوف

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of an interactive whiteboard-based training program in developing effective presentation the skills for Taibah University (TU) faculty members from TU student’s perspective and their attitudes towards them. The study employed a quasi-experimental design. The study sample consisted of (30) Faculty members and (155) students in the preparatory year program at Taibah University Main Campus. The researchers constructed the following tools and materials: a training program, an effective presentation skills scale and an interactive whiteboard attitude scale. Research results showed that there was statistically significant differences between the pre- and post-average scores obtained by the students in the application of interactive presentation skills program of faculty members. However, there was no statistical differences between the pre- and post-average scores for faculty members and their attitude toward the interactive whiteboard. Based on these results, the study recommended that TU faculty members should be trained on using the interactive whiteboard effectively, that the use of interactive whiteboards should be activated in lecture rooms (where applicable), and that technical support should be provided for interactive whiteboard users in the lecture rooms.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام السبورة التفاعلية في تنمية مهارات العرض الفعال لدى عضوات هيئة التدريس في جامعة طيبة من وجهة نظر الطالبات واتجاهاتهن نحوها. وتم استخدام التصميم شبه التجريبي. وتمثلت عينة الدراسة في (30) عضوة هيئة تدريس، و(155) طالبة من طالبات برنامج السنة التحضيرية بجامعة طيبة بالمدينة المنورة. وتم إعداد الأدوات الآتية: برنامج تدريبي، ومقياس مهارات العرض الفعال، ومقياس الاتجاه نحو السبورة التفاعلية. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05α≤) بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي لطالبات برنامج السنة التحضيرية في تطبيق مقياس مهارات العرض الفعال لعضوات هيئة التدريس، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05α≤) بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي لعضوات هيئة التدريس في اتجاههن نحو السبورة التفاعلية. وفي ضوء النتائج؛ أوصت الباحثتان بعدة توصيات، منها: تدريب أعضاء هيئة التدريس في الجامعات على استخدام السبورة التفاعلية بفعالية، تفعيل استخدام السبورة التفاعلية في القاعات الدراسية التي تتوفر بها، وتوفير الدعم الفني لمستخدمي السبورة التفاعلية في القاعات الدراسية.

 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.