Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية تطبيق استراتيجية الصف المقلوب على التحصيل الدراسي لتعلم البرمجة في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لدى طلاب الصف الأول الثانوي
Abstract
The study aimed to identify the effectiveness of applying Flipped Classroom Strategy on academic achievement to learn the programming skill in the computer subject at Bloom's Taxonomy (Analysis, Installation, and Evaluation). The research used quasi-experimental approach. the researchers designed 'Achievement test '. The sample consisted of (48) student, from the First Secondary Grade students in Alshifa secondary school in Riyadh. The research sample was divided into (experimental and Control). The results are: There is differences of statistical significance for the experimental group at levels (Analysis, Installation, and Overall test), and did not show the differentials of statistical significance at (Evaluation level). The Study Recommendations are: Encourage Teachers of computer material to apply Flipped classroom strategy in their teaching, and provide technical support for teachers in schools; for the design of digital content.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية تطبيق استراتيجية الصف المقلوب على التحصيل الدراسي؛ لتعلم البرمجة في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات، عند مستويات بلوم: (التحليل، التركيب، التقويم)، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت العينة من (48) طالبًا من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة الشفاء الثانوية بمدينة الرياض، صمما الباحثان اختباراً تحصيلياً يقيس تحقق فروض البحث، وتم تقسيم العينة إلى تجريبية وضابطة، مع عمل اختبار قبلي وبعدي على المجموعتين، وأظهرت النتائج فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تحصيل الطلاب؛ لتعلم البرمجة في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لصالح المجموعة التجريبية عند مستويات: (التحليل والتركيب، الاختبار ككل)، ولم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (التقويم)، وكانت أهم توصيات الدراسة: تشجيع معلمي الحاسب وتقنية المعلومات؛ لتطبيق استراتيجية الصف المقلوب في تدريسهم لوحدة البرمجة، وتوفير الدعم التقني للمعلمين في المدارس؛ لتصميم المحتويات الرقمية.
Recommended Citation
Aldossari, Fuad F. and Almassaad, Ahmad
(2017)
"The Effectiveness of Implementation Flipped Classroom Strategy on Academic Achievement to Learn Programming in a Computer Subject,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss3/5
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons