Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الممارسات التقويمية لمعلمي العلوم في محافظة الزلفي بالمملكة العربية السعودية وفق تصوراتهم
Abstract
This paper aimed to identify science teachers' assessment practices according to their perceptions through identifying the assessment goals, activities, criteria, and the nature of assessment reports (types and data). It used the descriptive method; the population was all science teacher in Alzelfy educational administration in Saudi Arabia (106 teachers); however, the response rate was (38%) of the population. A questionnaire with four dimensions was developed; these dimensions are: the goals (two items), activities (20 items), criteria (six items), and the nature of reports (11 items). The results indicated that the teachers thought that they practiced the assessment highly to achieve both goals included in the questionnaire; however, for the activities, criteria, and the nature of reports (types and data), they perceived that they practiced their items highly and moderated. The results also revealed that the teachers practiced both formative and summative assessment; however, their practices tended toward traditional assessment practices. The results also revealed that there were significant differences (α ≤ 0.05) in only six significant tests out of 117 tests in regard to teachers' types of certificates, years of experiences, having training program in assessment; this results indicated that the teachers' assessment practices were not –in general- contrasted based on their types of certificates, years of experiences, having training program in assessment.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدف البحث معرفة الممارسات التقويمية لمعلمي العلوم وفقاً لتصوراتهم، وذلك من خلال التعرف على غرض ممارساتهم التقويمية، وأنشطتها، والمحكّات المستخدمة فيها، وطبيعة التقارير التي يقدمونها (نوعها، والبيانات التي تتضمنها). وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وشمل مجتمع البحث جميع معلمي العلوم في المدارس التابعة لإدارة التعليم بمحافظة الزلفي في المملكة العربية السعودية، وعددهم (106) معلمين، واستجاب لأداة البحث (40) معلماً، بنسبة استجابة مقدارها (38%). ولجمع البيانات تم تصميم استفتاء من أربعة محاور، هي: الأغراض التي توجه ممارسات المعلمين التقويمية (فقرتان)، أنشطة التقويم التي يمارسونها(20 فقرة)، المحكّات التي يستخدمونها للحكم على أداء الطلاب (ست فقرات)، طبيعة التقارير التي يقدمونها(11 فقرة)، وذلك من خلال جزئين، هما: أنواع التقارير (أربع فقرات)، وأنواع البيانات التي تتضمنها (سبع فقرات). وتوصل البحث إلى أن معلمي العلوم يتصورون أن ممارستهم تحقق غرضي التقويم بمستوى عالٍ، في حين أنهم يمارسون أنشطة بمستويات تراوحت بين المنخفض والعال، ومحكّات تقويمية بمستويات تراوحت بين المنخفض والمتوسط، وترواحت مستويات تقديم التقارير التقويمية والبيانات التي تحويها بين المنخفض والعال. وأظهرت النتائج أيضاً أن ممارسة المعلمين التقويمية–حسب تصورهم - جمعت بين الممارسات التكوينية والنهائية، كما أظهرت ميلاً لدى المعلمين للممارسات التقويمية التقليدية. وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائية عند (α ≤ 0.05) في ستة اختبارات للفروق، تبعاً لمتغيرات: نوع المؤهل، والخبرة، وحصول المعلمين على دورات تدريبية في التقويم، وذلك من أصل 117 اختباراً تم إجراؤها، وبنسبة (5.1%) من المجموع الكلي لاختبارات الفروق. وهذه النتيجة تشير -إجمالاً – إلى عدم وجود تباين بين المعلمين في ممارساتهم التقويمية تبعاً لتباينهم في نوع المؤهل، أو الخبرة، أو حصولهم على دورات تدريبية في التقويم.
Recommended Citation
Alshamrani, Saeed Mohammad
(2017)
"Saudi Science Teachers' Assessment Practices in Alzelfy Educational Administration According to their Perceptions,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss2/4
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons