Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مستوى تمكن طلاب الدراسات الإسلامية بكلية التربية من استخدام علامات الضبط المصحفي في فهم الآيات القرآنية قراءةً واستماعاً.
Abstract
The reserch aims to determine the level of islamic studies students' ability to use quaranic setting marks in the understanding of Quaranic verses while reading and listening .A tes with degree of stability of (0.91) was applied to measure their ability to use these marks.It consisted of the light of the list Quranic setting skills consisted of one hundred students from the sixth grade students Al- Zulfi College of Education, the sample was randomly selected from whom had completed a study of the language skills and analytical interpretation (1, 2 and 3) In the second semester of the academic year 1436 / 1437. The research identifies a twelve markers that have a significant impact in the understanding of the Quranic verses, the overall average to be able to use Quranic setting markers in the understanding of the Quranic verses reading %51, 5 and the overall average to be able to use Quranic setting markers in the understanding of the Quranic verses listening % 43 , 92and the ability overall average of Islamic studies students at College of Education in Zulfi from using the setting to understand the Quranic verses reading and listening generally % 47.7,this percentage did not reach the average level.
The research recommends recruiting discipline of Quranic signs in understanding the Quran through the revision of the content rapporteur analytical interpretation of its three levels including helping students to carefully mind and deduction and the application, not keeping rules and information, and take care of the development of comprehension listening skills of the
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدف البحث معرفة مستوى تمكن طلاب الدراسات الإسلامية، من استخدام علامات الضبط المصحفي في فهم الآيات القرآنية قراءة واستماعاً، وتم تطبيق اختبار بُنِىَ في ضوء قائمة مهـارات الضـبط المـصحفي بدرجـة ثبـات (0.91)، عـلى عـينـة تكونـت ـمن مـائة طالب من طلاب المـسـتوى السـادس بـكـلية التـربية بالـزـلفي، تـم اخــتـــيارهم عــشواــئيا، ـممن انتهـوا ـمن دراســة مــقررات الـمهـارات الـلـغوية والـتفـسـير التـحـلـيلي (1و2و3) فـي الفـصـل الدراـسي الثـاني مـن العـام الـجامـعـي 1436هـ / 1437هـ . وتوصل البحث إلى تحديد اثنتي عشرة علامة ضبط مصحفي، تؤثر بدرجة كبيرة في فهم الآيات القرآنية قراءةً واستماعاً، وبلغ المتوسط العام للتمكن من استخدام علامات الضبط المصحفي في فهم الآيات القرآنية قراءة (5, 51 %)، بينما بلغ المتوسط العام للتمكن من استخدام علامات الضبط المصحفي في فهم الآيات القرآنية استماعاً (92, 43 %)، وبلغ المتوسط العام لتمكن طلاب الدراسات الإسلامية بكلية التربية من استخدام علامات الضبط المصحفي في فهم الآيات القرآنية قراءة ًواستماعاً (71, 47%).
وأوصى البحث بتوظيف علامات الضبط المصحفي في فهم القرآن الكريم؛ من خلال إعادة النظر في محتوى مقرر التفسير التحليلي بمستوياته الثلاثة، بما يساعد الطلاب على إمعان العقل في الآيات المقروءة، واستنباط الفوائد والأحكام منها، وتطبيق ذلك في الحياة، وليس حفظ القواعد والمعلومات، والعناية بتنمية مهارات الفهم الاستماعي للقرآن الكريم من خلال توظيف معمل الصوتيات، والإنترنت والتسجيلات الصوتية.
Recommended Citation
Rezk, Khamis Abdelbaqi
(2017)
"The level of islamic studies students at the faculty of education in using Quaranic setting marks and understanding quaranic verses while reading and listening.,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss2/2
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons