Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
العلاقة بين انماط التعلم وفق نظرية كولب والتحصيل الجامعي: دراسة مقارنة بين عينة من الطالبات المعلمات في كلية التربية وطالبات العلاج الطبيعي في جامعة الاميرة نورة بنت عبد الرحمن
Abstract
The current study aimed to investigate Saudi female student teachers’ preferred learning styles at Princess Nourah bint Abdulrahman University according to Kolb’s theory and to compare them with female Saudi students from the physical therapy major and its relation to GPA scores. The purpose of the comparison was to find out whether or not students within different disciplines have adopted different learning styles. No research has been done that investigated Saudi female student teachers and physical therapy students. One hundred seventy students responded to the Learning Style Inventory (LSI) developed by Kolb (1999a). Descriptive analysis was used to answer the research questions. The divergent learning style was the preferred learning style among student teachers (M= 6.38, SD=1.75). Whereas Physical therapy students scored high as accommodators (M=7.58, SD=1.74). The study concluded that the significant association found between learning styles and students’ GPA could act as a predictor of students’ success. However, more research on different domains is required to understand the influence of learning styles on students’ learning in order to develop the curriculum and activate the differentiation in teaching to fit with the different learning styles in different specializations.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على انماط التعلم وفق نظرية كولب لدى الطالبات المعلمات في السنة الثالثة في كلية التربية بجامعة الاميرة نورة بنت عبد الرحمن وعلاقتها بالمعدل الجامعي. كما هدفت الدراسة الى مقارنة انماط تعلم الطالبات المعلمات بطالبات من نفس المستوى تخصص علاج طبيعي في كلية الصحة وعلوم التأهيل. تهدف المقارنة للتعرف على ما إذا كان اختلاف التخصص يحفز نمط محدد من انماط التعلم. تكونت عينة الدراسة من (170) طالبة من كلا المجموعتين. استخدمت الباحثه استبانة انماط التعلم لكولب (Learning Styles Inventory, version 3, 1999a) لمعرفة انماط تعلم الطالبات في كلا المجموعتين. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي ومعامل الارتباط وتحليل التباين للإجابة على اسئلة الدراسة، اشارت النتائج الى ان الطالبات المعلمات يفضلن النمط التباعدي في التعلم بمتوسط 6.38 بينما كان النمط التكفي هو النمط المفضل لدى طالبات العلاج الطبيعي بمتوسط 7.58. وقد خلصت الدراسة الى الحاجة الى اعداد دراسات على عينات أكبر من تخصصات مختلفة في جامعة الاميرة نورة بنت عبد الرحمن لتطوير المناهج وتفعيل التمايز في التدريس ليناسب انماط التعلم المختلفة في التخصصات المختلفة.
Recommended Citation
Aldegether, Reem A. Dr.
(2017)
"The relationship between Kolb’s learning styles and students’ GPA: A comparative study between student teachers and physical therapy students at Princess Nourah bint Abdulrahman University,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
2, Article 10.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss2/10