•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

درجة ممارسة مديري المدارس للمهارات القيادية داخل الخط الأخضر في فلسطين من وجهة نظر المعلمين في ضوء مدخلي المنظمة المتعلمة والثقافة التنظيمية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عـلي محمد جبـران صالح و مـحـمـود مـحـمـد زكـي أبــو مـخ

Abstract

Abstract:

The purpose of this study was to reveal the elementary teachers' practicing degree of leadership skills from the perspectives of teachers themselves within the green line in Palestine, in light of learning organization and organizational culture. To achieve this aim, the researchers prepared two instruments; the first is a questionnaire composed of (52) items to find out the practicing degree of leadership skills from the perspectives of teachers themselves. It consisted of four domains. The second is a questionnaire including (34) items to find out the learning organization and organizational culture’s degree of implementation from the perspectives of teachers. The study sample was (230) teachers. The study results and findings revealed that the elementary teachers' practicing degree of leadership skills from the perspectives of teachers was high overall. The skills were as follows: Personal skills, administrative skills, perceptive skills, and humanitarian social skills respectively. It revealed also that there were no statistical differences among the means of the elementary teachers' practicing degree of leadership skills from the perspectives of teachers due to the variables of gender, academic rank, experience, and school. Elementary school implementation of learning organization and organizational culture from the perspectives of teachers was high. Moreover, there was a positive correlation between practicing leadership skills along with other domains and school implementation of learning organization and organizational culture from the perspectives of teachers.

Key Words: Leadership Skills, School Principals, Green Line, Learning Organization, and Organizational Culture

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

ملخص:

هدفت الدراسة الكشف عن درجة ممارسة مديري المدارس الابتدائية للمهارات القيادية من وجهة نظر المعلمين داخل الخط الأخضر في فلسطين في ضوء المنظمة المتعلمة والثقافة التنظيمية. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم إعداد أداتين، الأولى: استبانة مكونة من (52) فقرة، وكانت لمعرفة درجة ممارسة مديري المدارس الابتدائية للمهارات القيادية من وجهة نظر المعلمين داخل الخط الأخضر، وتتكون من أربعة مجالات. والثانية: استبانة مكونة من (34) فقرة، وكانت لمعرفة درجة تطبيق المدارس للمنظمة المتعلمة والثقافة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين، وتتكون من مجالين اثنين. وقد كانت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة، وتكونت من (230) معلمًا ومعلمة. وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري المدارس الابتدائية للمهارات القيادية ككل من وجهة نظر المعلمين داخل الخط الأخضر كانت كبيرة، وكان ترتيبها حسب الآتي (المهارات الذاتية الشخصية ثم المهارات الفنية ثم المهارات الإدراكية التصورية ومن ثم المهارات الإنسانية الاجتماعية). ولم تظهر النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لمتوسطات تقديرات معلمي المدارس الابتدائية داخل الخط الأخضر لدرجة ممارسة مديريهم للمهارات القيادية ككل وفقا للمتغيرات (الجنس، الرتبة العلمية، الخبرة، أعمل في مدرسة يديرها/تديرها). كما أن درجة تطبيق المدارس الابتدائية للمنظمة المتعلمة والثقافة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين، كانت بدرجة كبيرة. بالاضافة الى وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) بين ممارسة مديري المدارس الابتدائية داخل الخط الأخضر للمهارات القيادية ومجالاتها، وبين تطبيق مدارسهم للمنظمة المتعلمة والثقافة التنظيمية (ككل) من جهة أخرى من وجهة نظر المعلمين.

الكلمات المفتاحية: المهارات القيادية، مديرو المدارس، الوسط العربي داخل الخط الأخضر، المنظمة المتعلمة، الثقافة التنظيمية.

 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.