•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

السيطرة الدماغية وعلاقتها بأساليب التعلم واختيار التخصص والمستوى الدراسي لدى طالبات الجامعة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عفاف سالم المحمدي

Abstract

Abstract:

The study aimed to explore the correlation between brain dominance and learning styles when choosing specialization and academic level of university students. the study sample consisted of (397) female students from King Saud University, (204) students from humanity colleges, while (193) represent the scientific colleges The results found that there were statistically significant differences in learning styles (tactile and individual) for left hemisphere, there were no differences in the type of the brain dominance attributed to the academic specialization variant. There were statistically significant differences in learning style (tactile style) for Humanity Colleges. There were no statistically significant differences in the type of the brain dominance attributed to the university year level, and there were statistically significant differences in auditory learning styles differences attributed to the university year level.

Key words: Brain Dominance- learning styles, Academic Specialization, Academic level.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

ملخص:

استهدفت الدراسة معرفة العلاقة بين السيطرة الدماغية وأساليب التعلم واختيار التخصص والمستوى الدراسي لدى طالبات الجامعة. حيث تكونت عينة الدراسة من (397) طالبة من طالبات جامعة الملك سعود، منهن (204) طالبة من الكليات الإنسانية، و (193) يمثلن الكليات العلمية. وقد اتضح من نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب التعلم (الأدائي والفردي) باختلاف نمط السيطرة الدماغية لصالح ذوي سيطرة الدماغ الأيسر، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة في نمط سيطرتهم الدماغية باختلاف تخصصاتهم. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في أسلوب التعلم (الأدائي) باختلاف متغير التخصص لصالح الكليات الإنسانية. كما اتضح من النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمط السيطرة الدماغية باختلاف المستوى الدراسي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب التعلم السمعي باختلاف متغير المستوى الدراسي.

الكلمات المفتاحية: السيطرة الدماغية-أساليب التعلم، اختيار التخصص، المستوى الدراسي.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.