Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
درجة وعي أولياء الأمور بإستراتيجيات بناء الاستعداد اللغوي لدى أبنائهم ودرجة ممارستهم لها وعلاقتها ببعض المتغيرات
Abstract
Abstract:
This study aimed to detect the degree of awareness of parents in the United Arab Emirates of their children's language-building readiness strategies and the degree of practicing them from their perspectives and its relationship with the parents' educational qualification and economic situation. The researcher prepared a measure consisted of (51) items and distributed it to the study sample which consisted of (115) parents who were chosen by using simple random sampling technique and distributed according to the study’s variables. After the implementation of the study and the analysis of its data, the results showed that the degree of parental awareness of their children's language-building readiness strategies as a whole was moderate, and that was lower than the desired degree, while the results showed that the degree of awareness in the language-building readiness in emotional and speaking dimensions was high, and in the dimensions of listening and reading was moderate, and low in the writing skill dimension. In regards to the degree of practice, the results indicated that the parents' practice was moderate on the measure as whole, but it was high on reading skills, speaking and emotional dimensions, and moderate on listening skill dimension, and low on the writing skill dimension. The results also revealed that there was an impact of the educational qualification and in favor of holding university degree in the degree of awareness and practicing of these strategies, while there was no impact of economic situation nor the interaction between the educational qualification and economic situation. The study came up with a number of relevant recommendations including educating parents about language-building readiness strategies and how to practice them for the formation of good linguistic behavior of their children.
Key words: language readiness, parents, language teaching
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت الدراسة الكشف عن درجة وعي أولياء أمور الأطفال في دولة الإمارات العربية المتحدة بإستراتيجيات بناء الاستعداد اللغوي لدى أطفالهم، وممارستهم لها من وجهة نظرهم، وعلاقة ذلك بمتغيري المؤهل العلمي لولي الأمر وحالته الاقتصادية. وقد أعد الباحث مقياساً يتكون من (51) فقرة تم توزيعه على عينة الدراسة البالغة (115) من الآباء والأمهات، موزعين حسب متغيرات الدراسة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
وبعد تطبيق أداة الدراسة وتحليل نتائجها، تبين أن درجة وعي أولياء الأمور بإستراتيجيات بناء الاستعدداد اللغوي بصورة كلية كانت متوسطة، وهي درجة أقل من الدرجة المأمولة، في حين أشارت النتائج إلى أن درجة وعيهم في بناء الاستعداد بالمجالين الانفعالي والكلامي كانت مرتفعة، وفي مجالي الاستماع والقراءة متوسطة، وضعيفة في مجال مهارة الكتابة. وفيما يتعلق بدرجة الممارسة فإن النتائج أشارت إلى أن درجة ممارسة أولياء الأمور كانت متوسطة على الأداة بصورتها الكلية، لكنها مرتفعة بمجالات مهارات القراءة والكلام والمجال الانفعالي، وكانت درجة الممارسة في مجال مهارة الاستماع متوسطة، وضعيفة في مهارة الكتابة. وكشفت النتائج أيضا عن وجود أثر لمتغير المؤهل العلمي ولصالح الذين يحملون المؤهل الجامعي في درجة وعيهم ودرجة ممارستهم لهذه الإستراتيجيات، في حين لم يتبين أثر لمتغير الحالة الاقتصادية والتفاعل بين الحالة الاقتصادية والمؤهل العلمي، في درجة وعيهم وممارستهم لهذه الإستراتيجيات، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات ذات الصلة بتوعية أولياء الأمور بهذه الإستراتيجيات وكيفية ممارستها لتشكيل سلوك لغوي سليم لدى أبنائهم .
الكلمات المفتاحية: الاستعداد اللغوي ، أولياء الأمور ، تعليم اللغة.
Recommended Citation
Hazaimeh, Sami Mohammad
(2017)
"The Degree of Parental Awareness of Their Children's Language-Building Readiness Strategies and the degree of practicing them and its Relationship with so variables,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
1, Article 3.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss1/3
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons