Relationship between Reflective Thinking and Teaching Performance of Student Teachers Specialized in
Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
علاقة التفكير التأملي بالأداء التدريسي
Abstract
This study aimed at identifying the level of reflective thinking reached by student teachers majoring in mathematics and science who are enrolled in practice teaching. In addition, it aimed at determining the relationship between reflective thinking and each of: teaching performance, student’s GPA, university level and teaching competencies. The descriptive analytical approach was followed for achieving the aims of this study and answering its research questions. Two instruments were used for collecting the needed data. The Arabic translated version of Eysenk and Wilson’s test for reflective thinking after being validated for application on Bahraini students; and the Performance Assessment Instrument adopted and officially used by Bahrain Teachers College for assessing students’ performance on seven competencies in the practical part of their program of teacher preparation. The two instruments were applied on all second, third and fourth year mathematics and science students who were enrolled in the practicum program in the second semester of the 2014-2015 academic year. These students were considered as a stratified random sample representing students prepared for teaching mathematics and science at the upper elementary schools. Data analysis revealed that the level of reflective thinking of mathematics and science student teachers was at the good level with a mean of 19.85 out of 30, which is 66.2%. The results also showed that there was a significantly positive relationship (r = 0.29) between reflective thinking and students’ grade point average (GPA) at the university.
Key words: reflective thinking, teaching performance, teaching competencies, student teachers.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت الدراسة تعرف مستوى التفكير التأملي لدى الطلبة المعلمين تخصص علوم ورياضيات الدارسين لمقرر التربية العملية بصورة عامة بكلية البحرين للمعلمين، وكذلك إلى التعرف على مدى ارتباط التفكير التأملي بكل من المعدل التراكمي والمستوى الدراسي والأداء التدريسي بصورة عامة والكفايات التدريسية بصورة خاصة لدى الطلبة المعلمين، وكذلك التعرف على طبيعة العلاقة بين الأداء التدريسي وكل من المعدل التراكمي والسنة الدراسية التي يدرس فيها الطلبة المعلمون. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، ولتحقيق أهدافها تم اتباع منهج البحث الوصفي التحليلي باستخدام أداتين لجمع البيانات المطلوبة، وهما: الأداة الأولى هي اختبار أزنيك وولسون (Eysenck & Wilson) لتحديد مستوى التفكير التأملي بعد أن تم تقنينه من خلال قياس صدقه وثباته على البيئة البحرينية. أما الأداة الثانية، فكانت استمارة تقويم الأداء التدريسي للطلبة المعلمين في سبع كفايات تدريسية والمستخدمة في كلية البحرين للمعلمين. وقد تم تطبيق الأداتين على كل الطلبة المعلمين المتخصصين في العلوم الرياضيات الدارسين لمقرر التربية العملية بكلية البحرين للمعلمين من السنة الثانية إلى الرابعة البالغ عددهم 68 طالب وطالبة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى التفكير التأملي لدى الطلبة المعلمين تخصص علوم ورياضيات بكلية البحرين للمعلمين كان قريباً جداً من المستوى الجيد بمتوسط حسابي بلغ 19.85 من 30 وبنسبة مئوية بلغت 66.2%. كما بينت النتائج أن هناك علاقة إيجابية بين التفكير التأملي والمعدل التراكمي للطلبة المعلمين ((r = 0.29، وأنه لا توجد علاقة بين التفكير التأملي وكل من السنة الدراسية التي يدرس فيها الطلبة وكذلك لا توجد علاقة بين التفكير التأملي والأداء التدريسي للطلبة المعلمين بصورة عامة والكفايات التدريسية بصورة خاصة.
الكلمات المفتاحية: التفكير التأملي، الأداء التدريسي، كفايات التدريس، الطلبة المعلمين.
Recommended Citation
BuQhoos, Khalid Ahmad
(2017)
"Relationship between Reflective Thinking and Teaching Performance of Student Teachers Specialized in,"
International Journal for Research in Education: Vol. 41:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol41/iss1/2
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons