Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
قدرة المعلّمين على تحديد الطلبة الذين يعانون من اضطرابات النطق واللغة
Abstract
Spoken language is considered one of the most important means of communication among human beings. Language acquisition is preconditioned by a number of cognitive, perceptual and motor integrity of hearing and speech. Also, language acquisition is governed by the availability of environmental factors that nourish such and acquisition (Owens, Metz and Haas, 2011). Amayreh and Natour (2012) stated that acquiring language and speech is accomplished through active listening of the child to the adult form of language. Any breakdown in that process may entail subjecting the child to a language and speech habilitation program tailored to his/her individual needs.
The authors stressed the two major disorders, i.e. phonology and articulation, and the importance of monitoring both through early childhood years. Hearing integrity is a prerequisite to both.
Language acquisition parameters (syntax, phonology, semantics, morphology and pragmatics) are also investigated in terms of sentence patterns and complexity, word order, etc., along with proper pragmatic usage of language for everyday communication (Amayreh, Fareh, Anani, and Hamdan, 1998). Studies that investigate the prevalence of phonological and articulation disorders among Arab children are scarce. However, speech therapy clinic, special needs center and school teachers have always reported a considerable number of Arab children with phonological and speech disorders that may affect their early education (Rosan, 2001; Amayreh and Natour, 2012). Teachers rule has been highlighted as one of the most important in identifying communication problems (Adams and Gathercole 2000).
The purpose of the current investigation was to examine the capability of teachers in identifying students with speech and language disorders (600 students, ranging from Kindergarten to high school, from 56 school) and referring them for speech and language evaluation. The study also investigated the prevalence of speech and language disorders among referred students across the different educational stages.
The study found that 324 (54%, 214 males and 110 females) of the referred students were in need for speech and language therapy services.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحاليّة إلى التعرف على قدرة المعلّمين على تحديد الطلبة الذين يعانون من اضطرابات النطق واللغة في المدارس التي شملتها الدراسة ( 600 طالباً وطالبة من 56 مدرسة،موزعين على المراحل الدراسية من رياض الأطفال إلى الصفوف الثانوية)، وتحويلهم إلى اخصائي النطق واللغة بهدف تشخيصهم. هدفت الدراسة كذلك إلى بحث انتشار اضطرابات النطق واللغة بين الطلبة المحوّلين عبر المراحل الدراسية المختلفة. وقد توصّلت الدراسة إلى أن 324 (45%) من الطلبة الذين تم تحويلهم (214 ذكور، 110 إناث) يحتاجون إلى خدمات العلاج النطقي واللغوي. وتوزعت اضطرابات النطق واللغة عند الطلبةالمحولين على النحو التالي: اضطرابات نطقية 53%، تأخر لغوي21%،ضعف سمع13%، اضطرابات طلاقة كلامية (تأتأة)12%، اضطرابات صوت1%. وجدت الدراسة أيضاً أنّ من أسباب التأخر اللغوي عدم استخدام عدد غير قليل من الطلبة ذوي الاعاقة السمعية (33%) لمعيناتهم السمعية بشكل دائم، والحاجة إلى توفير بيئة اكثر تحفيزاً لتطوّر اللغة عند الاطفال الذين يعانون من التأخر اللغوي. خلصت الدراسة إلى ضرورة تزويد المعلّمين بالأساليب العلمية والفحوص المسحية التي يستطيعون من خلالها تحديد الطلبة الذين قد يعانون من اضطرابات النطق واللغة، وتمكنّهم من تطوير مهارات اللغة والنطق عند هؤلاء الطلبة. وخلصت الدراسة أيضاً إلى أنّه يمكن التغلب على بعض مشاكل الكلام عن طريق تكاتف جهود اخصائيي النطق واللغة ومعلّمي التربية الخاصة ومعلّمي المدارس وأهالي الطلبة.
Recommended Citation
Natour, Yaser; Bani Mustafa, Omar; Abu Shariha, Ahmed; and Al Kaabi, Fatma
(2016)
"The Capability of Teachers in Identifying Students with Speech and Language Disorders,"
International Journal for Research in Education: Vol. 40:
Iss.
1, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol40/iss1/5
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons