Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مدى وعي معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان لأدوارهم التدريسية في ضوء الاقتصاد المعرفي
Abstract
The aim of this study was to know the extent of awareness of Islamic education teachers in the Sultanate of Oman of their roles in light of the teaching of Knowledge Economy. The researcher used the descriptive approach forth suitability of the nature of this research, which has prepared a measure to be from 35. An indication of the performance was distributed among the five axes, and after making sure of the sincerity and persistence has been applied to a random sample consisted of 300 teachers of them (138) male and (162) parameter. Study indicated that the overall average of the extent of awareness of Islamic education teachers in the Sultanate of Oman for their roles in light of the teaching knowledge economy came to a fair degree. There were statistically significant differences at the level (0.05) in the extent of awareness of Islamic education teachers for their roles in favor of teaching parameters. And the lack of statistically significant differences at the level (0.05) in the extent of their awareness attributed to the experience of teaching for teachers. And the lack of statistically significant differences from the standpoint of Supervisors educators and teachers first. In light of the results of the study made a series of recommendations and has proposed some topics for future studies.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تهدف الدراسة الحالية إلى تعرف مدى وعي معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان لأدوارهم التدريسية في ضوء الاقتصاد المعرفي. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة هذا البحث، حيث قامت بإعداد مقياس تكون من ( 35) مؤشر للأداء توزعت على خمسة محاور، وبعد التأكد من صدقه وثباته تم تطبيقه على عينة عشوائية تكونت من (300) معلم منهم (138) معلما و( 162) معلمة. وتوصلت الدراسة إلى أن المتوسط العام لمدى وعي معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان لأدوارهم التدريسية في ضوء الاقتصاد المعرفي جاء بدرجة متوسطة. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في مدى وعي معلمي التربية الإسلامية لأدوارهم التدريسية لصالح المعلمات. وعدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) في مدى وعيهم تعزى لمتغير الخبرة التدريسية للمعلمين. وعدم وجود فروق دالة إحصائيا من وجهة نظر المشرفيين التربويين والمعلمين الأوائل. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت مجموعة من التوصيات وتم اقتراح بعض الموضوعات لدراسات مستقبلية.
Recommended Citation
AlZedgalia, Maimuna D.
(2016)
"Islamic Teacher’s Awareness to their Teaching Roles In the Light of Economy Knowledge at the Sultanate of Oman,"
International Journal for Research in Education: Vol. 40:
Iss.
1, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol40/iss1/4
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons