Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مهارات ما وراء المعرفة والكمالية وفاعلية الذات الأكاديمية كمنبئات لتوجهات أهداف الإنجاز لدى عينة من طلاب الدراسات العليا في كلية التربية
Abstract
This study aimed toinvestigate the possibility of predicting achievement goal orientations from metacognitive skills, perfectionism, and academic self-efficacy among graduate students. The study sample consisted of 182 graduate students from the College of Education at King Saud University. In this study, four types of scales were used, namely the 2x2 Achievement Goal Orientation Scale developed by Elliot andMcGregor (2001) the Metacognitive Skills Scale developed by Al-Watban (2006), the Adaptive and Maladaptive Scale developed byFrostetet. al (1993) and the Academic Self-Efficacy Scale developed by Wood and Locke (1987). The results of the study revealed that there were significant impacts of metacognitive skills, perfectionism, and academic self-efficacy on achievement goal orientations, and metacognitive skills, adaptive perfectionism, and academic self-efficacy were good predicators of mastery-approach goal orientation. In addition, there was a good possibility of predicting performance-avoidance goal orientation from both maladaptive perfectionism and academic self-efficacy. The results also showed that two types of perfectionism can be a good predicator of mastery-avoidance, and maladaptive one can predict performance-approach goal orientations.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الإمكانية المحتملة للتنبؤ بتوجهات أهداف الإنجاز من خلال مهارات ما وراء المعرفة والكمالية وفاعلية الذات الأكاديمية لدى عينة من طلاب الدراسات العليا. وتكونت عينة الدراسة من (182) طالباً من طلاب الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة الملك سعود. واستُخدم في الدراسة مقياس توجهات أهداف الإنجاز الرباعي (2X2) لإليوت ومكجروجر Elliot & McGregor, 2001))، ومقياس مهارات ما وراء المعرفة، إعداد محمد الوطبان (2006)، ومقياس الكمالية التكيفية واللاتكيفية لفورست وآخرين (Frost et al., 1993)، ومقياس فاعلية الذات الأكاديمية لوود ولوك (Locke, 1987 & Wood)، وأظهرت نتائج الدراسة عن وجود تأثير دال إحصائياً لكل من مهارات ما وراء المعرفة والكمالية، وفاعلية الذات الأكاديمية، على توجهات أهداف الإنجاز، مع إمكانية للتنبؤ بتوجهات أهداف الإتقان الإقدامية من خلال مهارات ما وراء المعرفة والكمالية التكيفية وفاعلية الذات الأكاديمية، وكذلك إمكانية التنبؤ بتوجهات أهداف الأداء الإحجامية من خلال الكمالية اللاتكيفية وفاعلية الذات الأكاديمية، كما استطاعت الكمالية بنوعيها التكيفي واللاتكيفي بالتنبؤ بتوجهات أهداف الإتقان الإحجامية، في حين استطاعت الكمالية اللاتكيفية وحدها بالتنبؤ بتوجهات أهداف الأداء الإقدامية.
Recommended Citation
Alotaibi, Khaled N.
(2016)
"Metacognitive skills, perfectionism, and academic self-efficacy As predicators of achievement goal orientations among Sample of graduate students in Education College,"
International Journal for Research in Education: Vol. 40:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol40/iss1/2
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons