Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
محتوى تعليمي مقترح لدمج قيم وأخلاقيات العمل بمقررات الثقافة الإسلامية بجامعة طيبة
Abstract
The current study aims to investigate the opinions of Taibah University faculty members who teach the Islamic Culture curriculum about the importance of merging values and work ethics. It also aims to explore the viability of including values and work ethics in the curricula content of the Islamic Culture. The target opualtion is all faculty members of Taibah University that teach Islamic culture curricula. The sample of the study consists of (53) faculty members with different degrees (Professor – Associate Professor – Teacher Assistant), who teach Islamic culture curricula. Two tools were used: the first tool is (qualitative) a questionnaire which aims to measure the opinions of faculty members about the importance of merging values and work ethics in Islamic culture curriculums. The second tool is (quantitative) data analysis, which aims to investigate the feasibility of including values and work ethics in the curriculum content of Islamic culture. This study uses descriptive analytical approach: Opinion Reviews and Analysis of the curriculum content under study. The study findings reveal that participants agree about the importance of merging values and work ethics in Islamic culture curriculums with a majority consensus. The findings also indicate that the curriculum content under study shows very little previous merging of values and work ethics.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة طيبة، والذين يقومون بتدريس مقرَّرات الثقافة الإسلامية حول دمجِ قيم وأخلاقيات العمل بمقرَّرات الثقافة الإسلامية , كما هدفت الدراسة إلى التعرُّف على مدى تضمين قيم وأخلاقيات العمل بمحتوى الكتاب المقرَّر للثقافة الإسلامية، وقد كان مجتمع الدراسة يشمل جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة طيبة الذين يقومون بتدريس مقرَّرات الثقافة الإسلامية، بينما بلغت عينة الدراسة (53) عضوًا من هيئة التدريس الذين يقومون بتدريس مقرَّرات الثقافة الإسلامية بمختلف الرتب العلمية (أستاذ – أستاذ مشارك – أستاذ مساعد)، أدوات الدراسة هي عبارة عن أداتين هما: الأولى استبانه تهدف إلى قياس آراء أعضاء هيئة التدريس حول أهمية دمج قيم وأخلاقيات العمل بمقرَّرات الثقافة الإسلامية , والثانية: استمارة لتحليل المحتوى , وتهدفُ إلى التعرُّف على مدى تضمين محتوى الكتاب المقرر للثقافة الإسلامية بقيم وأخلاقيات العمل.
أما منهج الدراسة فقد اتبعت الدراسة الحالية المنهجَ الوصفي التحليلي: استطلاع الآراء , وتحليل محتوى الكتاب المقرر قيد الدراسة. أهم نتائج الدراسة بيَّنتْ أن هناك إجماعًا من قبل أفراد عَيِّنة الدراسة حول أهمية دمج قيم وأخلاقيات العمل بمقرَّرات الثقافة الإسلامية، وبدرجة (عالية ) , كما بيَّنت النتائج أنَّ تضمينَ قيم وأخلاقيات العمل بمحتوى الكتاب المقرر قيد الدراسة جاءت بدرجةٍ (ضعيفة).
Recommended Citation
Al-Johani, Awad Zuriban
(2016)
"Suggested Educational Content to Merge Values And Work Ethics in Islamic Culture Curriculum At Taibah University,"
International Journal for Research in Education: Vol. 40:
Iss.
1, Article 10.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol40/iss1/10
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons