Date of Award
6-2017
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Educational Leadership)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Ali Ibrahim
Abstract
This thesis is concerned with graduate students’ thesis/dissertation supervisors’ interpersonal approaches. As its framework, the study adopted Glickman, Gordon and Ross-Gordon (2013) four approaches to supervision: directive control, directive informational, collaborative, and non-directive. The purpose of this explanatory mixed method study is to describe students’ perceptions of the approaches used, their satisfaction with these approaches, and whether satisfaction differed based on students’ gender, degree sought, or concentration. The study was conducted by distributing a questionnaire to all graduate students at one of the United Arab Emirates universities who have written a thesis/dissertation during 2015-2017 (N=213), and then, interviewing a group of them (N=16). The study revealed that the most used supervisory approach by the supervisors was the collaborative interpersonal approach and the least used one was the directive informational approach. The level of graduate students’ satisfaction with their supervisors’ approaches was satisfied to highly satisfied. There was no significant difference according to the degree sought and concentration, but for gender, female students believed that the supervisors used the collaborative approach more than the male students. There was a relationship between the supervisor interpersonal approach and student satisfaction. The more collaborative the supervisor was, the more satisfied the student became. In contrast, the more the supervisor uses the non-directive interpersonal approach, the less satisfied students became.
Arabic Abstract
العلاقة بين الأساليب الإشرافية للأستاذة المشرفين ورضا طلبة الدراسات العليا في إحدى جامعات دولة الإمارات العربية المتحدة
تركز هذه الدراسة على الأساليب الإشرافية للأساتذة المشرفين على أطروحات الماجستير والدكتوراه لطلبة الدراسات العليا. يتبنى الإطار النظري لهذه الدراسة الأساليب الإشرافية الأربعة لغليكمان وغوردن وروس غوردون (2013) وهي: الأسلوب التوجيهي، أسلوب التوجيه لعدد من البدائل، الأسلوب التشاركي، والأسلوب غير التوجيهي. الهدف من هذه الدراسة التي تتبع المنهج التفسيري المختلط هو وصف آراء الطلبة للأساليب الإشرافية المستخدمة من قبل أعضاء هيئة التدريس، ومدى رضاهم عنها، وإذا ما كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الجنس، الدرجة العلمية، أو التخصص. أجريت الدراسة عن طريق توزيع استبانة على جميع طلبة الدراسات العليا ( عددهم = (213) في إحدى جامعات دولة الإمارات العربية المتحدة، والذين كتبوا أطروحاتهم خلال العامين الدراسيين بين2015 و 2017 وأجريت أيضًا مقابلات مع بعض الطلبة (عددهم = (16). كشفت هذه الدراسة عن أن أكثر الأساليب الإشرافية استخدامًا من قبل الأساتذة المشرفين وهو الأسلوب التشاركي وكان الأسلوب الأقل استخدامًا هو أسلوب التوجيه لعدد من البدائل وكشفت الدراسة أيضا بأن مستوى رضا طلبة الدراسات العليا عن الأساليب الإشرافية المستخدمة كان بين راض وراض جدا. لم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الدرجة العلمية والتخصص. ولكن بالنسبة لمتغير الجنس، اعتقدت الطالبات أن المشرفين استخدموا الأسلوب التشاركي أكثر من الطلبة الذكور. كما وجدت الدراسة علاقة ذات دلالة إحصائية بين الأسلوب الإشرافي المستخدم ورضا الطلبة. فكلما كان الأستاذ المشرف يستخدم الأسلوب التشاركي، كلما زاد مستوى رضا الطلبة. وبالمقابل كلما استخدم الأستاذ المشرف الأسلوب غير التوجيهي، كلما قل مستوى رضا الطلبة.
Recommended Citation
Aldosari, Dalal Mohammed, "The Relationship between Supervisor Interpersonal Approaches and Graduate Student Satisfaction at One University in the United Arab Emirates" (2017). Foundations of Education Theses. 2.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/foundation_theses/2