Date of Award
4-2018
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Educational Leadership)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Shaikah Al-Taneiji
Second Advisor
Dr. Ali Ibrahim
Abstract
This study examined the effectiveness of head of faculty (HOF) in developing female teachers' practices in Al Ain schools in the United Arab Emirates. The study incorporated both qualitative and quantitative methods for data collection. Both the questionnaire and the interview focused on the role of HOF in planning, teachers' professional development (PD) and the supervision of teachers. The results of the study indicated that there was a diversity of responses evident in questionnaires and interviews. The study found that although HOF play an important role in planning with teachers, coordinating PD programs and supervising teachers, HOF were reported not to be fulfilling these duties due to the significant administrative workload imposed upon them. Based on the findings, the researcher provided several recommendations. Firstly, the study emphasizes a much-needed update of HOF job description, as the current version published in 2014 is outdated, and does not include HOF’s role in assessing teacher performance. The researcher also recommended that HOF be monitored on a regular basis by the school administration, to ensure that they are performing all their duties outlined in their job description, particularly those pertaining to teacher observations and evaluations, and the provision of teacher PD. Finally, the study supports a reduction in HOF administrative tasks to enable them sufficient time to carry out their duties effectively.
Arabic Abstract
فاعلية رؤساء الهيئة التدريسية في تطوير ممارسات المعلمات في مدينة العين
استهدفت الدراسة تحديد مدى فاعلية رؤساء الهيئة التدريسية في تطوير ممارسات المعلمات في مدينة العين في دولة الامارات العربية المتحدة. وقد اعتمدت الدراسة أساليب نوعية وكمية لجمع البيانات. تمثلت في أدوات محددة الاستبانة و المقابلة و ركزت الأدوات على دور رؤساء الهيئة التدريسية في التخطيط والتطوير المهني للمدرسين والإشراف على المعلمين. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود تنوع في الاستجابات الخاصة بالاستبانات والمقابلات. وخلصت الدراسة أنه على الرغم من أن رؤساء الهيئة التدريسية يؤدون دوراً مهماً في مساعدة المعلمين على التخطيط ، وتنسيق برامج التطوير المهني والإشراف على المعلمين ، إلا أن رؤساء الهيئة التدريسية لا يستطيعون القيام بهذه الواجبات بسبب عبء العمل الإداري الكبير المفروض عليهم. وبناءً على هذه النتائج قدمت الباحثة عددًا من التوصيات منها ضرورةتحديث التوصيف الوظيفي لرؤساء الهيئة التدريسية حيث إن الإصدار الحالي المنشور في عام2014 قديم ولا يشمل دور رؤساء الهيئة التدريسية في تقييم أداء المعلم. كما أوصت الباحثة أيضًا بمراقبة أداء رؤساء الهيئة التدريسية بشكل منتظم من قبل إدارة المدرسة للتأكد من أداء جميع واجباتهم الموضحة في التوصيف الوظيفي ولا سيما تلك التي تتعلق بملاحظات المعلمين وتقييمهم والعمل على التطوير المهني للمعلمين وضرورة تخفيض المهام الإدارية الخاصة برؤساء الهيئة التدريسية كي يتمكنوا من أداء واجباتهم بفاعلية.
Recommended Citation
Saeed Alyammahi, Badreyah Sultan, "The Effectiveness of Head of Faculty in Developing Female Teachers' Practices in Al Ain Schools" (2018). Foundations of Education Theses. 1.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/foundation_theses/1