Date of Award

3-2018

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Ali Khalfan Al-Naqbi

Second Advisor

Hassan H. Tairab

Third Advisor

Sufian Forawi

Abstract

This thesis aims at evaluating the understanding of the 12th-Grade students in private schools towards four central concepts of the chemical equilibrium, these were i) the equilibrium constant; ii a) approach to equilibrium; iii) heterogeneous equilibrium system; and iv) Le-Chatelier principle. The thesis also identified the misconceptions of chemical equilibrium across the student gender in the context of the United Arab Emirates. The collection of the required data allotted the Test to Identify Students’ Alternative Conceptions (TISAC), which consists of two-tier multiple-choice questions. The required data drawn from the target sample of 206 12th-Grade students included 122 females and 84 males enrolled in three private schools in Al- Ain city. We administrated the TISAC prior to conducting the descriptive statistics and t-test analyses. The generated findings revealed that the 12th-Grade students showed different levels of chemical equilibrium understanding and insignificant statistical differences regarding the misconceptions among both student genders. The practical implications of the generated findings for the chemical curriculum developers and teachers are restructuring this part of the chemical course to erase the collective misconceptions from the four concepts of the chemical equilibrium. The thesis suggested some recommendations as a base for further investigations to overcome such misconceptions.

Comments

الغرض من هذه الدراسة هو تقييم فهم الطلبة حول التوازن الكيميائي في أربع مفاهيم رئيسية: ثابت الاتزان، نهج التوازن، أنظمة الاتزان الغير متجانسة، مبدأ لي-تشاتيلير. كما تم تحديد طبيعة المفاهيم الخاطئة بين الجنسين في سياق دولة الإمارات العربية المتحدة. لتحقيق غرض الدراسة، وجمع البيانات، تم استخدام اختبار تحديد المفاهيم البديلة للطالب والذي يتألف من مستويين لكل سؤال من أسئلة الاختيار. تم جمع البيانات من 206طالبا من الصف الثاني عشر. تتألف عينة الاستبيان من 122 طالبة و 84 طالبة في ثلاث مدارس خاصة في مدينة العين. أظهرت نتائج التحليل الكمي لبيانات الاستبيان أن لدى الطلبة المشاركين مستويات مختلفة من الفهم فيما يتعلق بمفهوم التوازن الكيميائي. وأشارت النتائج أيضا إلى عدد من المفاهيم الخاطئة التي يعقدها طلاب الصف الثاني عشر لكل من الجنسين. وأبرزت النتائج المفاهيم الخاطئة الشائعة في كل مفهوم من التوازن الكيميائي الذي يمكن أن يساعد مدرسي مقرر الكيمياء على التقليل من صعوبات التوازن الكيميائي. كما بينت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين فيما يتعلق بالمفاهيم الخاطئة للتوازن الكيميائي. كما قدمت هذه الدراسة توصيات لواضعي السياسات ومطوري المناهج ومعلمي العلوم والكيمياء وإدارات المدارس تتعلق عن المفاهيم الخاطئة حول التوازن الكيميائي. وقد أدرجت بعض التوصيات لإجراء بحوث أبعد للتغلب على كل هذه المفاهيم الخاطئة.

Share

COinS