Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Dr. Adeeb Jarrah

Second Advisor

Dr.Shashidhar Belbase

Third Advisor

Dr.Jason Johnson

Abstract

GeoGebra is an interactive mathematics program for teaching and learning mathematics from early school years up to the university level. The program is considered dynamic mathematics software that enables student to see and explore mathematical concepts, their relations, and theories. The main objective of this study is to examine the effect of using GeoGebra on students’ understanding of Quadratic Functions in 10th grade Emirati students in Al Ain, United Arab Emirates. A quasiexperimental design was employed to collected data using a pre-test and post-test tool to evaluate the effectiveness of the GeoGebra software intervention. Eighty-five (n=85) participants were randomly divided into two groups of control and experimental. The result of the post-test indicated a statistically significant point of preference of using GeoGebra for the experimental group over the control group. Specifically, results revealed that students who were exposed to GeoGebra achieved a higher average score (M= 22.10, SD= 5.363) on the overall score compared to the score (M= 17.56, SD= 5.655) of students of the control group as well as all the examined outcomes except the Interpret and use the graph of a quadratic function post factor. The research findings will facilitate further research on the use of GeoGebra on different concepts in mathematics. Additionally, it gives some recommendation for professional development for the implementation of GeoGebra in classroom practices for mathematics teachers.

Comments

يعتبر برنامج الجيوجيبرا أحد البرامج التفاعلية التي تساعد في تعلم الرياضيات منذ المراحل الأساسية وحتى المرحلة الجامعية، ويعتبر برنامجا ديناميكيا يمكن الطلاب من استكشاف العلاقات والمفاهيم الرياضية. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الجيوجبرا في استيعاب وظائف الدالة التربيعية لدى طلاب الصف العاشر الإماراتيين بمدينة العين - الإمارات العربية المتحدة. ولتحقيق هدف الدراسة، تم إجراء بحث شبه تجريبي لجمع البينات خلال الدراسة وذلك باستخدام أداة اختبار قبلي وبعدي لقياس مدى تأثير استخدام برنامج الجيوجبرا في أداء الطلاب. تكونت عينة الدراسة من 85 طالبا من طلبة الصف العاشر تم تقسيمهم عشوائيا، وتوزعت هذه العينة على مجموعتين، مثلت إحداهما المجموعة الضابطة، في حين مثلت الأخرى المجموعة التجريبية. وقد أظهرت نتائج الاختبار البعدي وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبة على حساب المجموعة الضابطة ، وعلى وجه التحديد كشفت النتائج أن طلاب المجموعة التجريبية حصلوا على معدل أعلى إجماليا ( المتوسط الحسابي = 22.10 ، الانحراف المعياري = 5.363 ) مقارنة بالمجموعة الضابطة ( المتوسط الحسابي = 17.56 ، الانحراف المعياري = 5.655 ) وكذلك هو الحال بالنسبة لجميع نتائج الاختبارات باستثناء التفسير واستخدام الرسم البياني الدالة التربيعية من المتوقع أن تساهم نتائج الدراسة في فتح أبواب دراسات أخرى متعلقة باستخدام الجيوجبرا في تدريس مفاهيم الرياضيات. بالإضافة إلى أنها ستقدم بعض التوصيات المتعلقة بالممارسات والتطوير المهني لمعلمي الرياضيات.

Share

COinS