Date of Award

5-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Education

First Advisor

أستاذ دكتور محمد جابر قاسم

Second Advisor

محمد عبید الظنجاني

Third Advisor

ماجد زكي الجلاد

Abstract

ھدفت ھذه الدراسة إلى الكشف عن مدى فاعلیة استخدام الأناشید الإیقاعیة في تنمیة الأصوات العربیة لأطفال الریاض وتحدید مستوى نطق الأطفال للأصوات العربیة وإعداد قائمة مھارات لنطق الأصوات العربیة لأطفال الروضة. وقد تكونت عینة الدراسة من (50 ) طفلا من مدرسة الظفرة الخاصة – فرع مدینة العین وذلك خلال العام الأكادیمي 2019/2020 ھداف الدراسة، قامت الباحثة بإعداد أدوات الدراسة وھي: قائمة مھارات نطق الأصوات العربیة وإعداد مقیاس تقدیر الأداء لنطق الأصوات العربیة لأطفال الروضة، وكذلك مادة الدراسة وھو برنامج تعلیمي لنطق الأصوات العربیة لأطفال الریاض ویتضمن أناشید إیقاعیة وتدریبات صوتیة ھادفة وتشویقیة قائمة على نطق الأصوات العربیة لتساعد الأطفال على النطق الصحیح للأصوات.

وقد أظھرت نتائج الدراسة بأن ھناك فروق ذات دلالة إحصائیة (0.003 ) للمقیاس البعدي بین المجموعتین لصالح المجموعة التجریبیة التي درست بالأناشید الإیقاعیة. وكذلك أظھرت النتائج تحسن مستوى الأداء الصوتي لأطفال العینة التجریبیة بعد تطبیق البرنامج. لذلك یوصى الاھتمام بالأناشید على أنھا منھج ومحتوى تعلیمي یدرس للأطفال وضرورة اختیار الأناشید التي تقوم على نطق صوت الحرف.

Comments

This study aims to reveal the effectiveness of using Rhythmic Chants in developing Arabic sounds for Kindergarten children. In addition to that, this study determines children’s level in pronouncing the Arabic sounds, as well as provides a list of pronunciations skills for Kindergarten children. The Sample consisted of (50) children from Al Dhafra Private Schools in Al Ain city during the academic year of 2019- 2020. In order to achieve the study aims, a list of Arabic sounds pronunciation skills; performance evaluation scale in pronouncing sounds, and educational programs for Arabic sounds was prepared. The list includes purposeful rhythmic chants and exciting vocal exercises based on the pronunciation of Arabic sounds to help children pronounce the sounds properly.

Results showed that there are statistically significant differences between the experimental and control groups at the level (0.003) for the benefit for the experimental group, which was studied using the chants strategy. Furthermore, the results showed an improvement in the sound performance in the experimental group after applying the program. Finally, it is recommended to concentrate on the chants strategy in terms of using it as a curriculum taught to children as well as using chants based on sounds.

Included in

Education Commons

Share

COinS