Date of Award

11-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Sara Al Aleeli

Abstract

This study aimed at exploring the effect of the guided reading approach on promoting reading fluency skills for middle school students. An explanatory mixed-method design was employed to achieve the purpose of this study. The quantitative phase of the study featured a pre and post-test after the implementation of a guided reading program for six weeks. The qualitative phase of the study featured by a collection of documents of evaluations which were conducted biweekly during the implementation of the program. These evaluative checklists were used to measure the students’ progress in reading fluency skills. The participants of this study were eighth-graders students who were selected conveniently and purposively (n=27). Generally, the results collected from the pre-and post-test indicated that there is a significant difference between the pre and post-test in terms of reading fluency skills: word read, word correct per minute (WCPM), and accuracy in favour of the post-test results. The qualitative results revealed that the use of the guided reading program to promote reading fluency skills leads to incremental progress in the word reading, word corrects per minute (WCPM), and accuracy skills. The study discussed critical issues related to eighth-graders reading fluency skills including, promoting reading fluency skills, and it suggests some recommendations for teachers, and curriculum designers, and proposes some implications for future research.

Comments

هدفت الدراسة إلى استكشاف تأثير استخدام القراءة الموجهة في تعزيز القراءة بطلاقة لدى طلاب الصف الثامن. وقد اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج المختلط للحصول على نتائج واضحة وقوية توضح لنا هدف الدراسة من خلال استخدام مواد واستراتيجيات تعزز القراءة بطلاقة. وقد اشتملت الدراسة على مرحلتين حيث كانت المرحلة الأولى من الدراسة تتمثل في الجانب الكمي للدراسة والذي يتعلق بإجراء الاختبار القبلي لقياس مستوى الطلاب في مهارات عدد الكلمات المقروءة وعدد الكلمات المقروءة بالدقيقة الواحدة ودقة القراءة بعدها تم تطبيق البرنامج القائم على استخدام القراءة الموجهة لمدة استمرت ستة أسابيع ومن ثم إجراء الاختبار البعدي لقياس المكتسبات المتحصلة للمهارات القراءة بطلاقة. أما المرحلة الثانية من الدراسة اشتملت على الجانب الكيفي للدراسة ويتضمن تحليل الوثائق التقييم الأسبوعي لقياس تطور الطلبة خلال البرنامج. وقد تم اختبار العينة المتاحة (n=27) من طلبة الصف الثامن. وقد اسفرت النتائج الكمية على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبارين القبلي والبعدي في أداء الطلاب لمهارات: عدد الكلمات المقروءة وعدد الكلمات المقروءة بالدقيقة الواحدة ودقة القراءة وكانت لصالح الاختبار البعدي. كما وأكدت النتائج الكيفية على استخدام برنامج القراءة الموجهة قد أدى إلى تطور تدريجي في أداء الطلاب لمهارات عدد الكلمات المقروءة وعدد الكمات المقروءة بالدقيقة الواحدة ودقة القراءة. فنرى أن الدراسة قد تناولت قضايا متعقلة بكيفية تطوير هذه المهارات كمهارات أساسية في تطوير مهارة القراءة بطلاقة لدى طلبة الصف الثامن والتي استنتجت منها بعض التوصيات الموجهة للمدرسين والمختصين في اعداد مناهج اللغة الإنجليزية ومحاولة تقديم بعض الاقتراحات عند إجراء أبحاث أخرى مستقبلا.

COinS