Date of Award
6-2020
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science (MS)
Department
Information Security
First Advisor
Dr. Farag Sallabi
Abstract
A business model is a plan for the successful operation of a business, identifying the source of revenue, the intended customers, value proposition, key resources, activities, and financing. It describes how organizations create, deliver and capture value. The recent developments in information and communications technology (ICT) disrupted most business models in different industries. The higher education industry is no exception, where it witnessed enormous integration of information and communications technologies. E-learning in higher education has made a tremendous shift in students’ life and raised the expectations of higher education service quality. The main objective of this thesis to develop a disruptive business model with a value proposition that leverages the recent development in the ICT sector and helps reduce educational costs, optimize operations of educational institutions, and provide an increased number of students with access to high-quality educational services. The research work provides a comprehensive literature review on using ICT in higher education and utilizes a well know business model canvas – designed in 2010 by business theorist Osterwalder – to develop a disruptive model of higher education. Two surveys have been conducted in the empirical part of this study. The first one investigates the current application of online technologies in higher education, targeting students, faculty, and parents. The second survey evaluates the students’ reactions to e-learning courses that they had taken. The results of the studies align with the value and technologies proposed by the business model. Hence, the two surveys’ findings prove the validity and the unique potential of the proposed business model. The study reveals that the implementation of the new model might face substantial resistance to change because many teachers, parents, and even students do not perceive online learning as a valid alternative to traditional education. Therefore, institutions of higher education will need to conduct information campaigns to convince students, parents, and employers of the validity of the new model.
Recommended Citation
Abushawish, Aya Rizik, "DISRUPTIVE BUSSINESS MODEL FOR HIGHER EDUCATION" (2020). Theses. 900.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/900
Comments
نموذج الأعمال هو خطة للتشغيل الناجح للأعمال الخيرية، وذلك بتحديد مصادر الإيرادات والعملاء المستهدفين، وعرض القيمة، والموارد الرئيسية، والأنشطة، وملإلإدر التمويل. نموذج الأعمال أيضاً يصف كيفية إنشاء المؤسسات للقيمة وتقديمها. لقد أدى التطور الأخير في تكنلوجيا المعلومات والاتصالات إلى زعزعة معظم نماذج الأعمال في مختلف الصناعات وقطاع التعليم العالي ليس استثناءً من ذلك، حيث شمل تكاملاً هائلاً لتكنلوجيا المعلومات والاتصالات. أحدث التعليم التكنلوجي في التعليم العالي تحولاً هائلاً في حياة الطالب ولالاعلاوقعات جودة خدمات التعليم العالي الهدف الرئيسي من هذه الأطروحة هو تطوير نموذج عمل مزعزع والذي يسلط الضوء على التطورات الأخيرة في قطاع تكنلوجيا المعلومات والاتصالات والتي قد تساعد على تقليل التكاليف التعليمية وتحسين عملية المؤسسات التعليمية وتزويد الطلاب بإمكانية الوصول إلى أفضل الخدمات التعليمية عالية الجودة وأن تكون متاحة إلى أكبر عدد من الطلاب. يوفر العمل البحثي مراجعة شاملة للأدبيات حول استخدام تكنلوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم العالي ويستخدم لوحة نموذج العمل الذي صممه الباحث أوستروايلدر في عام (2010) لتطوير نموذج مزعزعة التعليم العالي. تم إجراء استبيانين في الجزء التجريبي من هذه الدراسة. يبحث الاستبيان الأول في التطبيق الحالي للتقنيات عبر الإنترنت في التعليم العالي، ويستهف الطلاب وأعضاء هيئة التدريس وأولياء الأمور. ويقوم الاستطلاع الثاني بتقييم ردود فعل الطلاب على الدورات التعليمية المعروضة والمسجلة إلكترونياً. تتماشى نتائج الدراسات مع القيمة التقنيات التي اقترحها نموذج الأعمال. وبالتالي، تثبت نتائج الاستبيان صحة نموذج الأعمال المقترح وإمكاناته الفريدة. في الوقت نفسه، تؤكد الدراسة أنه في حين أن أصحاب المصلحة لديهم المهارات اللازمة للانخراط في أنشطة التعلم عبر الإنترنت، فإن تنفيذ النموذج الجديد قد يواجه مقاومة كبيرة للتغيير لأن العديد من المعلمين والآباء وحتى الطلاب لا يرون أن التعلم عبر الإنترنت على أنه بديل صالح للتعليم التقليدي. لذلك، ستحتاج مؤسسات التعليم العالي إلى إجراء حملات إعلامية لتوعية الطلاب وأولياء الأمور وأرباب العمل بصحة النموذج الجديد.