Date of Award

2-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

د. إبراھیم یوسف المجین ي

Abstract

ھدفت الدراسة إلى معرفة تأثیر استراتیجیة الخرائط الذھنیة في رفع مستوى التحصیل الدراسي وتنمیة مھارات التفكیر لدى طلبة الصف الثالث الابتدائي في مادة الدراسات الاجتماعیة في بیئة التعلیم الھجین. تم اتباع المنھج الشبھ التجریبي حیث اختیرت مجموعة تكونت من 52 طالبا وطالبة من الصف الثالث الابتدائي الذین یدرسون بمدرسة حكومیة تابعة لمنطقة العین التعلیمیة، وتم تقسیمھم إلى مجموعتین، المجموعة الضابطة درست بالطریقة المعتادة في المدرسة، والمجموعة التجریبیة التي تم تدریسھا بتوظیف استراتیجیة الخرائط الذھنیة. وقد جمعت بیانات الدراسة من خلال اختبار تحصیلي واستبانة للتعرف على مھارات التفكیر التي تم تطویرھا تبعا لاستراتیجیة التدریس 2021. تم تحلیل نتائج الدراسة -المستخدمة، وقد تم تطبیق الدراسة خلال العام الأكادیمي 2020أظھرت نتائج الدراسة .(SPSS) باستخدام برنامج التحلیل الإحصائي الكمي للدراسات الاجتماعیةأن استراتیجیة الخرائط الذھنیة لم یكن لھا تأثیر على مستوى التحصیل الدراسي للمجموعتین T-test الضابطة والتجریبیة لطلاب الصف الثالث الابتدائي في النتائج العامة حسب اختبار، بالرغممن وجود فروق بسیطة في المتوسط بین درجات المجموعة الضابطة والتجریبیة لصالح المجموعة التجریبیة. وبالنظر إلى نتائج الاختبار التحصیلي والمقسمة بحسب المستوى المعرفي، لوحظ وجود فروق ذات دلالة إحصائیة على مستوى التذكر بین المجموعتین التجریبیة والضابطة، في حین أن الفروق لم تكن دالة في مستویي الفھم والتطبیق. وتوصلت النتائج أن استراتیجیة الخرائط الذھنیة كان لھا أثر كبیر في تنمیة مھارات التفكیر لدى طلاب الصف الثالث الابتدائي حیث عكستاستجاباتھم في الاستبانة أن أكبر أثر لھا كان في مھارة التذكر، یلیھ مھارتي الفھم والتطبیق ومن ثم مھارة التحلیل. من توصیات البحث: استخدام الخرائط الذھنیة في تدریس الطلاب مادة الدراسات الاجتماعیة في الحلقة الأولى لفاعلیتھا في تحسین مستوى التذكر لدى الطلبة، وإعداد دورات تدریبیة متخصصة لمعلمي الحلقة الأولى في كیفیة تصمیم وتوظیف الخرائط الذھنیة في تدریس مادة الدراسات الاجتماعیة.

Comments

The purpose of the study was to examine the effects of the mind-mapping strategy on improving academic achievement and the development of thinking skills of third-grade social studies students in a hybrid classroom setting. A quasi-experimental approach was adopted in which a group of 52 male and female third-grade elementary students taught in a public school in the Al Ain Education District were selected and divided into two groups (i) the control group learned the content in a conventional way, and (ii) experimental group was taught using a mind-maps strategy. Pilot tests and questionnaires were used in collecting the required data according to the teaching strategy used. The study was conducted in the academic year 2020-2021, and data were analyzed quantitatively by Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software. The generated results revealed that the mind-mapping strategy did not affect the academic achievement level of the control and experimental groups of third-graders according to the T-test results. However, there were small differences between the mean scores of the control and experimental groups in favour of the experimental group. Looking at the results of the achievement test by cognitive level, it was found that there were statistically significant differences at the level of remembering between the experimental and control groups, while the differences at the levels of comprehension and application were not significant. The results showed that the mind mapping strategy had a significant impact on the development of the third graders' thinking skills, as their responses in the questionnaire reflected that the greatest impact was on the skill of remembering, followed by the skills of comprehension and application, and then the skill of analysis. Research recommendations include the Use of mind-maps in first-grade social studies classes to improve student recall and preparation of special in-service courses for first-grade teachers on the design and use of mind-maps in social

COinS