Date of Award

4-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

د. إبراهيم المجيني

Second Advisor

د. محمد جاسم آل علي

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر استراتيجية التعلم المقلوب في التحصيل الدراسي والاتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية في مدينة العين بدولة الإمارات العربية المتحدة، و ذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: 1( ما هو أثر استخدام استراتيجية التعلم المقلوب في التحصيل الدراسي لطالبات الصف الخامس في مادة الدراسات الاجتماعية؟ و 2( ما هو أثر استخدام استراتيجية التعلم المقلوب في تنمية اتجاهات طالبات الصف الخامس نحو مادة الدراسات الاجتماعية؟

ولتحقيق أهداف البحث، اتّبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي مستخدمة أداتين هما الاختبار التحصيلي، واستبانة محكّمة لمقياس الاتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية، وقد اشتملت العينة على ) 42 ) طالبة من الصف الخامس الابتدائي في مدرسة حكومية للتعليم الأساسي -حلقة أولى- للبنات تابعة لمجلس أبوظبي للتعليم في مدينة العين، حيث قامت الباحثة بتطبيق الدراسة خلال العام الأكاديمي 2018-2017 على مجموعتين؛ ضابطة تم تدريسها بالأسلوب التقليدي المعتاد في المدرسة، وتجريبية تم تدريسها باستراتيجية التعلم المقلوب بالاستعانة بالأنشطة الإلكترونية، ثم قامت بتحليل نتائج المجموعتين في القياس القبلي والبعدي لكلا الأداتين باستخدام برنامج تحليل البيانات ( SPSS ).

وأشارت النتائج الى وجود فروق دالة إحصائي ا بين متوسط درجات الطالبات في المجموعتين في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت نتائج تحليل بيانات المجموعة التجريبية وجود فرق معنوي بين الإختبار القبلي والبعدي، وارتفاعا في قيمة المتوسط الحسابي لدرجات الإختبار البعدي عن قيمته لدرجات في الإختبار القبلي، أما فيما يتعلق باتجاه الطالبات نحو مادة الدراسات الاجتماعية، فقد وضحت النتائج ارتفاعا في قيمة المتوسط الحسابي لإجابات المجموعة التجريبية التي تعلّمت المحتوى باستراتيجية التعلم المقلوب في القياس البعدي عن القياس القبلي.

ومن أهم توصيات البحث: توعية المعلمين وتشجيعهم على استخدام استراتيجية التعلم المقلوب وسواها من أساليب التعلم النشط، و تعميم الدراسة شبه التجريبية الاستقصائية على المناهج التعليمية الأخرى، وإنشاء أقسام متخصصة لإنتاج برامج الوسائط المتعددة على مستوى عا ل من الجودة في كل المواد التعليمية.

Comments

This research study had aimed at identifying the impact of implementing the flipped learning strategy on female students’ academic achievement and attitudes towards Social Studies in Al Ain city. It was guided by the research questions of 1: What is the impact of the flipped learning strategy on 5th-grade students’ academic achievement in Social Studies? And 2) What is the impact of the flipped learning strategy on 5th-grade students’ attitudes towards Social Studies?

The researcher attempted at answering the research questions by following a quasi-experimental design and using two instruments; an achievement exam and a questionnaire of attitudes toward Social Studies. The sample of the study included (60) 5th-grade female students in one government elementary-cycle one school managed by Abu Dhabi Education Council (ADEC) in Al-Ain City. This study was conducted during one semester of the academic year 2017-2018 on two groups which consisted of 30 students each; one control group that was taught using the traditional strategy and one experimental group that was taught using the flipped learning strategy. Following, the researcher analyzed the results of the pre-test and post-test in both instruments using the quantitative data analysis software (SPSS).

The results of the study revealed that the experimental group performed better in the achievement exam post-test, in a statistically significant sense. In addition, the results showed an increase in the means of the experimental group’s responses in the posttest of the attitudes questionnaire. The study concluded with several recommendations which included; educating teachers on and encouraging them to use active learning strategies such as the flipped learning, implementing studies of quasi-experimental design on other subject areas, and establishing departments for designing high-quality multimedia programs for all subject areas.

COinS