Date of Award
1-2014
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (MEd)
Department
Educational Leadership
First Advisor
Dr. Ali Al Kaabi
Second Advisor
Dr. Ali Ibrahim
Third Advisor
Dr. Shaikah Al Taniji
Abstract
This study aimed at identifying the characteristics of effective female school leaders’ from teachers’ perspectives. The objectives of this study are three as follows: a) surveying the literature on the characteristics of effective school leaders., b) examining the reality to what extend the school leaders are effective, and c) finding other characteristics in which school leaders in Al Ain and Abu Dhabi schools can develop their effectiveness at schools. The research employed a quantitative analysis to answer the research questions. The results of this study indicated that teachers' perception towards their principal is positive. Teachers in the Abu Dhabi and Al Ain regardless of their years of experience and their degrees provided positive responses towards their female cycle one leaders. This study has some recommendations for leadership practices in the school and future studies and research. It has recommendation on giving a strong voice to school leaders of cycle one schools to participate in the crucial decisions related to the schools in Abu Dhabi Emirate.
Recommended Citation
Al Shehaimi, Zahra Saif Malek, "TEACHERS’PERCEPTION OF CHARACTERISTICS OF EFFECTIVE FEMALE SCHOOL LEADERS OF ELEMENTARY SCHOOLS IN ABU DHABI EMIRATE" (2014). Theses. 30.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/30
Comments
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مواصفات القيادة التربوية الفعالة لمديرات المدراس الابتدائية من وجهة نظر المعلم. أهداف هذه الدراسة على النحو التالي: أ( معرفة مواصفات القيادة التربوية الفعالة من الكتب والمصادر التعليمية، ب( دراسة واقع مدى فاعلية مديرات المدارس الابتدائية، وج( إيجاد المواصفات الأخرى التي يمكن أن تحتاج إليها مديرات المدارس في مدينة العين وأبو ظبي لتطوير فاعليتها في المدارس. تم استخدم الباحث التحليل الكمي للإجابة على أسئلة البحث. وأشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن تصور المعلمات نحو مديرات المدارس هو تصور إيجابي، حيث أن المعلمات في مدينة أبو ظبي و العين بغض النظر عن سنوات خبرتهم وشهاداتهم التعليمية قد قدموا ردودا إيجابية نحو مديرات المدارس. وكان لهذه الدراسة بعض التوصيات التي نخنص بالممارسات القيادية في المدرسة والدراسات المستقبلية والبحوث. إضافة إلى التوصية بشأن منح صوت قوي لقادة المدارس للمشاركة في القرارات المصيرية المتعلقة المدارس في إمارة أبوظبي. كلمات مفتاحية: مواصفات القيادة التربوية، قيادة المديرة المدرسية، آراء المعلمات، امارة ابو ظبي