Date of Award

12-2014

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Hassan H. Tairab

Second Advisor

Dr. Ali Khlafan Al Naqbi

Third Advisor

Dr. Qasim Alshannag

Abstract

Students' understandings of scientific conceptions have been of considerable interest to science education researchers and science teachers in recent years. Accordingly, many scholarly studies have been conducted on the students' understandings and misunderstandings, particularly, those concerned with chemistry. For the present study, the term misconception is used to encompass both alternative responses that arise from formal intervention; such as classroom study, as well as those resulted from the students own interactions with, and observations of their surrounding environment. The main purpose of this study is to investigate the understanding of the Grade-10 students about the concepts and misconception regarding the chemical bonding and types of bonds (covalent, ionic, and metallic). This study focuses on (i) understanding the level of the concepts of chemical bonds and bonding, (ii) gaining some insights into the causes of the misconception, and (iii) investigating the impact of incorporating “guided-inquiry” as an alternative teaching approach in chemistry in secondary schools, and improving the concepts of the students about the chemical bonds and bonding. One hundred forty students (72 females and 68 males) who participated in this study have been drawn randomly from Tenth Grade classes in two public high schools in the Dubai Educational Zone. The data collection is achieved through employing mixed research method, and the data analysis is made possible with SPSS. The findings revealed that a number of alternative conceptions of chemical bonds that were held by Tenth Grade students. The findings also pointed to the effectiveness of using guided inquiry as an alternative approach to the teaching of chemistry at Tenth Grade, particularly with male students. The study argues that the identification of the common misconceptions will greatly help the chemistry teachers to developing reliable instrumental approaches that could minimize the existing misconceptions about the chemical bonds and bonding. The findings necessitate recommendations for policy makers and science teachers in order to improve the understanding of these important concepts. It is obvious that more research studies are needed to document student understanding of such concepts. Furthermore, more application of guided inquiry is indeed important to engage vii students in learning of chemical concepts such as the concepts investigated in this study. Policy makers and curriculum developers should also pay attention to development of illustrative examples in the curriculum to aid understanding

Comments

اهتم العديد من الباحثين في السنوات الأخيرة بدراسة مستوى فهم الطلاب لطبيعة المصطلحات العلمية وخصوصا المفاهيم المجردة منها وعلى وجه الخصوص فيما يتعلق بمادة الكيمياء كونها تعتبر حجر الزاوية في كثير من التطبيقات الحياتية الهامة وخصوصا الصناعية منها , كما اهتمت الدراسة الحالية بإلقاء الضوء على الأسباب المحتملة لتكون بعض المفاهيم العلمية الخاطئة عند الطلاب والتي قد تعود نشأتها الى طريقة التعليم التقليدي الذي يعتمد على التلقين والحفظ بالإضافة لملاحظات الطلاب وتفاعلهم م بيئاتهم وقد ركزت الدراسة من خلا هدفها الأساسي على الآتي:  قياس مستوى فهم الطلاب في الصف العاشر لمفهوم الروابط الكيميائية  التوص لبعض الاسباب المحتملة لنشأة المفاهيم الخاطئة حو الروابط الكيميائية  دراسة تأثير استخدام طريقة الاستقصاء كمنهج بدي لتدريس الكيمياء لرف مستوى تحصي الطلاب شارك في الدراسة 140 طالب وطالبة ) 72 من الاناث و 68 من الذكور ( يمثلون مدرستين حكوميتين في منطقة دبي التعليمية وطبقت الدراسة باستخدام منهج البحث المختلط ) الكمي والوصفي ( كما تم تحلي البيانات باستخدام برنامج (SPSS) وقد أشارت النتائج الى فعالية اسلوب الاستقصاء الموجهة لرف مستوى تحصي الطلاب في الصف العاشر في مادة الكيمياء كما ستساعد الدراسة في تحديد المفاهيم الخاطئة عند الطلاب فيما يخص الروابط الكيميائية وأوصت الدراسة بضرورة مساعدة المعلمين على وض استراتيجيات جديدة في التدريس بالإضافة لتطوير المناهج العلمية عامة ومناهج الكيمياء وزيادة الأمثلة التوضيحية وربط المنهج بالتطبيقات الحياتية وبصفة عامة تبرز الحاجة للمزيد من الدراسات حو هذا المجا . الكلمات المفتاحية: اساليب التدريس، الالاتقصاء الموجهة، تعليم الكيمياء، الروابط الكيميائية، المفاهيم الخاطئة، الصف العاشر، دبي

COinS