Date of Award

4-2025

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Ahmed AlKaabi

Abstract

School inspection plays a significant role in ensuring quality education in UAE public schools. This paper investigates public school teachers’ perceptions of the effectiveness of school inspections in the United Arab Emirates (UAE) and examines the impact of teachers’ demographic factors on these perceptions. A total of 218 teachers across the UAE participated in the study. The research focused on four key domains within the School Inspection Perception Framework (SIPF): Perceived Effectiveness of School Inspections (PESI), Perceived Effectiveness of School Inspection Training (PESIT), Perceived Credibility of School Inspections (PCSI), and Perceived Usefulness of School Inspection Feedback (PUSIF). Data were collected using a structured, five-point Likert-scale survey distributed online via email to teachers in UAE public schools by the Emirates Schools Establishment (ESE). Findings indicate that teachers perceive the school inspection process as effective, credible, and beneficial for enhancing educational quality and professional development. However, the study found that gender and location significantly influenced teachers’ perceptions of the school inspection framework. Other demographic factors—such as qualifications, teaching positions, and years of experience—did not significantly affect perceptions in the examined domains. Finally, the study identifies areas for improvement, including clarifying inspection criteria and increasing access to school inspection training for teachers.

Arabic Abstract


استقصاء تصورات المعلمين حول فاعلية الرقابة المدرسية في المدارس الحكومية في دولة الإمارات العربية المتحدة

تلعب عمليات التفتيش المدرسي دورًا هامًا في ضمان جودة التعليم في المدارس الحكومية بدولة الإمارات العربية المتحدة. تبحث هذه الورقة تصورات معلمي المدارس الحكومية حول فعالية عمليات التفتيش المدرسي في دولة الإمارات العربية المتحدة، وتدرس تأثير العوامل الديموغرافية للمعلمين على هذه التصورات. شارك في الدراسة 218 معلمًا من مختلف أنحاء الدولة. ركز البحث على أربعة مجالات رئيسية ضمن إطار تصورات التفتيش المدرسي (SIPF): التصور حول فعالية التفتيش المدرسي (PESI)، التصور حول فعالية تدريب التفتيش المدرسي (PESIT)، التصور حول مصداقية التفتيش المدرسي (PCSI)، والتصور حول فائدة التغذية الراجعة من عملية التفتيش المدرسي (PUSIF). تم جمع البيانات باستخدام استبيان منظم بمقياس ليكرت الخماسي، تم توزيعه إلكترونيًا عبر البريد الإلكتروني من قبل مؤسسة الإمارات للمدارس (ESE) على معلمي المدارس الحكومية. مفاهيم البحث الرئيسية : تشير النتائج إلى أن المعلمين ينظرون إلى عملية التفتيش المدرسي على أنها فعالة وموثوقة ومفيدة لتعزيز جودة التعليم والتطور المهني. ومع ذلك، وجدت الدراسة أن الجنس والموقع الجغرافي يؤثران بشكل كبير على تصورات المعلمين تجاه إطار التفتيش المدرسي. في المقابل، لم تؤثر العوامل الديموغرافية الأخرى مثل المؤهلات العلمية والمناصب التدريسية وسنوات الخبرة بشكل ملحوظ على التصورات في المجالات التي تم فحصها. أخيرًا، تحدد الدراسة مجالات للتحسين تشمل توضيح معايير التفتيش وزيادة فرص الوصول إلى تدريبات التفتيش المدرسي للمعلمين.

COinS