"AI-POWERED PEDAGOGY: REVOLUTIONIZING STUDENTS’ LEARNING EXPERIENCES TH" by Amna Awad Alsaedi

Date of Award

11-2024

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science in Software Engineering

Department

Computer Science and Software Engineering

First Advisor

Dr. Yousef Al Hammadi

Abstract

This research examines the integration of Artificial Intelligence (AI) within the educational sector with the aim of enhancing student learning outcomes. AI offers tailored learning experiences, interactive educational content, prompt feedback, and access to diverse learning resources. Nonetheless, challenges including addiction, costliness, privacy infringement, bias, ethical dilemmas, market competition, and moral considerations require resolution. Research particularly delves into the utilization of chatbots, and algorithms designed to simulate human interactions and generate text resembling human speech. Educational applications powered by AI have the potential to heighten student engagement, comprehension, and academic performance by substituting traditional assignments with concise, information-rich lessons. Furthermore, AI assists in crafting queries, recommendations, and educational materials, thereby enabling educators to prioritize student interactions. However, addressing concerns such as accessibility, impartiality, algorithmic predispositions, reluctance to adopt change, privacy assurance, security measures, ethical considerations, and equitable resource allocation remains imperative.

Arabic Abstract


التربیة المدعومة بالذكاء الاصطناعي: إحداث ثورة في تجارب التعلم لدى الطلاب من خلال دمج تقنیات الذكاء الاصطناعي

یدرس ھذا البحث دمج الذكاء الاصطناعي في القطاع التعلیمي بھدف تحسین نتائج تعلم الطلاب. یقدم الذكاء الاصطناعي تجارب تعلم مخصصة، ومحتوى تعلیمي تفاعلي، وتغذیة راجعة فوریة، وإمكانیة الوصول إلى موارد تعلیمیة متنوعة. ومع ذلك، لا بد من إیجاد حلول للتحدیات المتعلقة بالإدمان، وارتفاع التكالیف، وانتھاك الخصوصیة، والتحیز، والقضایا الأخلاقیة، والمنافسة في السوق، والاعتبارات الأخلاقیة. تركز الدراسة بشكل خاص على استخدام روبوتات الدردشة والخوارزمیات المصممة لمحاكاة التفاعلات البشریة وإنتاج نصوص مشابھة لكلام الإنسان. كما تمتلك التطبیقات التعلیمیة المدعومة بالذكاء الاصطناعي القدرة على تعزیز تفاعل الطلاب وفھمھم وأدائھم الأكادیمي من خلال استبدال الواجبات التقلیدیة بدروس مختصرة وغنیة بالمعلومات. علاوة على ذلك، یسھم الذكاء الاصطناعي في صیاغة الاستفسارات والتوصیات والمواد التعلیمیة، مما یُمَكِّن المعلمین من التركیز على التفاعل مع الطلاب. ومع ذلك، یبقى من الضروري معالجة المخاوف المتعلقة بإمكانیة الوصول، والحیادیة، والتحیزات الخوارزمیة، والمقاومة للتغییر، وضمان الخصوصیة، واتخاذ تدابیر الأمان، والنظر في الاعتبارات الأخلاقیة، وضمان التوزیع العاد للموارد.

COinS